Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Uczeń i jego świat pod lupą – czyli gadżety szkolne widziane oczami naszych pociech

23.08.2023

Kolejny rok szkolny dobiegł końca. Dla wielu uczniów był to wzruszający moment podsumowania ich całorocznej pracy, nagrodzenia ich osiągnięć wyróżnieniami, gdzie zawsze nieodzownym elementem są upominki, nagrody i książki. Z drugiej strony jest to moment podziękowania nauczycielom za ich poświęcenie – już nie tylko kwiatkiem.

Wakacje zawsze szybko mijają i lada dzień przyjdzie moment na zakup nowej wyprawki. Branża reklamowa ma również niewiele czasu, by przemyśleć swoje kampanie pod kątem m.in. dołączenia gratisów dla najmłodszych, a oni sami mogą być doskonałym źródłem inspiracji :).

Od pewnego czasu zastanawiam się, czy w dzisiejszych czasach nadal niezbędnikiem dla ucznia jest długopis i ołówek. Sądzę, że mimo całego – otaczającego nas i nieuchronnie postępującego – rozwoju technologii być tak musi, ale postanowiłam przekonać się o tym na własnej skórze, tj. dotrzeć i spytać najmłodszych zainteresowanych, co dla nich jest gadżetem szkolnym, z czego najczęściej korzystają, co jest niezbędne i co ewentualnie chcieliby dostać. Wyniki ankiety są z pewnością intrygujące, jak i niezaprzeczalnie potwierdzają fakt, że dzieci w wieku między 9-13 lat nie do końca rozróżniają pojęcia gadżetu – dla nich to po prostu wszystkie przedmioty, jakimi się otaczają w codzienności, a nawet ludzie – „koleżanka z ławki” :). Wniosek ogólny jest jednak taki, że mimo wszystko da się ustalić ścisłe TOP 10 szkolnych przyborów, które w gruncie rzeczy można podzielić na tradycyjne i na elektronikę. Niestety ta ostatnia najbardziej chyba pokazuje, w jaki sposób najmłodsi postrzegają przedmioty użytkowe, pewnie swój wkład miała tutaj nauka zdalna, ponieważ część dzieci wymieniła telefon, laptop, tablet i komputer jako gadżet. Jednak dobra wiadomość jest taka, że druga grupa ankietowanych – ta większa część – wskazała tradycyjne gadżety :).

W pierwszej części ankietowane dzieci miały ponumerować przedmioty szkolne, które były podane na liście, a z których to najczęściej korzystają, odrabiając lekcje na biurku. I tak miejsca zajęły kolejno:

  1. Długopis

  2. Ołówek

  3. Piórnik

  4. Linijki

  5. Zakreślacz, a także gumka

  6. Plecak

  7. Temperówka

  8. Kolorowe karteczki do notatek

  9. Zakładka do książki

  10. Plan

W drugiej dziesiątce pojawiły się: kalendarz, mapa, lupa, podkładka pod kubek i tabliczka mnożenia. Dzieci miały również wybrać z listy przedmioty niezbędne do nauki w ich pokoju i tutaj na prowadzenie zdecydowanie wysunęły się książki tematyczne. Za nimi uplasował się notes, a dalej słuchawki, laptop, słownik języka angielskiego, przybornik, globus i tablica korkowa. Nieodłącznym elementem codzienności szkolnej jest oczywiście plecak – poza nim dzieci wskazały również, że gdy idą do szkoły, zabierają ze sobą brelok na klucze, teczkę i worko-plecak na wf.

W ankiecie było też pytanie z prośbą o zaznaczenie, z czego uczniowie korzystają podczas przerwy. Na pierwszym miejscu jednoznacznie wytypowali śniadaniówkę, kolejno kubek termiczny i torebkę śniadaniową. Wśród innych przedmiotów wskazanych przez same dzieci znalazły się: bidon, butelka z napojem i gry karciane. W kolejnych pytaniach najmłodsi ankietowani byli poproszeni o wpisanie najbardziej dla nich pomocnych gadżetów w nauce. Oprócz tych wymienionych wyżej dodatkowo pojawiły się takie przedmioty jak kalkulator, ćwiczenia, długopis zmywalny, ekierka i zeszyt.

Uczniowie mieli również sami podać, jaki jest ich ulubiony gadżet – wśród odpowiedzi pojawiły się: długopis LEGO, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, kolorowe gumki do mazania, kredki, mała piłka, elektryczna temperówka, brelok, kalendarz, piórnik, worek, notes, książka z logo, koszulka z Wojownikami z księgarni. W ankiecie pojawiło się także pytanie o to, jaki gadżet chcieliby otrzymać – oto niektóre z odpowiedzi: słuchawki, kredki, które się nie łamią, poduszka, zakreślacze LEGO, długopisy zmazywalne, drukarka, zestaw do robienia Bubble Tea, pisak 3D, korektor, kalendarz, tablica z flamastrem, zakładka do książki, czekolada, nożyczki, nerka, plecak, kalkulator.

Jak widać, dzieci wiedzą, czego chcą, a naszym zadaniem jest spełniać ich marzenia, by odwdzięczyły się nam uśmiechem szczęścia na twarzy. Pamiętamy, że z czasem przychodzi rutyna dnia codziennego, emocje po rozpoczęciu roku opadają, dlatego ważne są drobnostki, które pomogą w pokonywaniu słabości i będą stymulować przez cały rok – nieważne, czy będzie to zeszyt z zabawną okładką, czy fikuśna gumka do mazania w kształcie banana; długopisy w kształcie owoców, czy piórnik z zębami i uszami :).

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu Gifts Journal Polska. Do pobrania TUTAJ