Kolejny rok szkolny dobiegł końca. Dla wielu uczniów był to wzruszający moment podsumowania ich całorocznej pracy, nagrodzenia ich osiągnięć wyróżnieniami, gdzie zawsze nieodzownym elementem są upominki, nagrody i książki. Z drugiej strony jest to moment podziękowania nauczycielom za ich poświęcenie – już nie tylko kwiatkiem.
Wakacje zawsze szybko mijają i lada dzień przyjdzie moment na zakup nowej wyprawki. Branża reklamowa ma również niewiele czasu, by przemyśleć swoje kampanie pod kątem m.in. dołączenia gratisów dla najmłodszych, a oni sami mogą być doskonałym źródłem inspiracji :).
Od pewnego czasu zastanawiam się, czy w dzisiejszych czasach nadal niezbędnikiem dla ucznia jest długopis i ołówek. Sądzę, że mimo całego – otaczającego nas i nieuchronnie postępującego – rozwoju technologii być tak musi, ale postanowiłam przekonać się o tym na własnej skórze, tj. dotrzeć i spytać najmłodszych zainteresowanych, co dla nich jest gadżetem szkolnym, z czego najczęściej korzystają, co jest niezbędne i co ewentualnie chcieliby dostać. Wyniki ankiety są z pewnością intrygujące, jak i niezaprzeczalnie potwierdzają fakt, że dzieci w wieku między 9-13 lat nie do końca rozróżniają pojęcia gadżetu – dla nich to po prostu wszystkie przedmioty, jakimi się otaczają w codzienności, a nawet ludzie – „koleżanka z ławki” :). Wniosek ogólny jest jednak taki, że mimo wszystko da się ustalić ścisłe TOP 10 szkolnych przyborów, które w gruncie rzeczy można podzielić na tradycyjne i na elektronikę. Niestety ta ostatnia najbardziej chyba pokazuje, w jaki sposób najmłodsi postrzegają przedmioty użytkowe, pewnie swój wkład miała tutaj nauka zdalna, ponieważ część dzieci wymieniła telefon, laptop, tablet i komputer jako gadżet. Jednak dobra wiadomość jest taka, że druga grupa ankietowanych – ta większa część – wskazała tradycyjne gadżety :).
W pierwszej części ankietowane dzieci miały ponumerować przedmioty szkolne, które były podane na liście, a z których to najczęściej korzystają, odrabiając lekcje na biurku. I tak miejsca zajęły kolejno:
Długopis
Ołówek
Piórnik
Linijki
Zakreślacz, a także gumka
Plecak
Temperówka
Kolorowe karteczki do notatek
Zakładka do książki
Plan
W drugiej dziesiątce pojawiły się: kalendarz, mapa, lupa, podkładka pod kubek i tabliczka mnożenia. Dzieci miały również wybrać z listy przedmioty niezbędne do nauki w ich pokoju i tutaj na prowadzenie zdecydowanie wysunęły się książki tematyczne. Za nimi uplasował się notes, a dalej słuchawki, laptop, słownik języka angielskiego, przybornik, globus i tablica korkowa. Nieodłącznym elementem codzienności szkolnej jest oczywiście plecak – poza nim dzieci wskazały również, że gdy idą do szkoły, zabierają ze sobą brelok na klucze, teczkę i worko-plecak na wf.
W ankiecie było też pytanie z prośbą o zaznaczenie, z czego uczniowie korzystają podczas przerwy. Na pierwszym miejscu jednoznacznie wytypowali śniadaniówkę, kolejno kubek termiczny i torebkę śniadaniową. Wśród innych przedmiotów wskazanych przez same dzieci znalazły się: bidon, butelka z napojem i gry karciane. W kolejnych pytaniach najmłodsi ankietowani byli poproszeni o wpisanie najbardziej dla nich pomocnych gadżetów w nauce. Oprócz tych wymienionych wyżej dodatkowo pojawiły się takie przedmioty jak kalkulator, ćwiczenia, długopis zmywalny, ekierka i zeszyt.
Uczniowie mieli również sami podać, jaki jest ich ulubiony gadżet – wśród odpowiedzi pojawiły się: długopis LEGO, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, kolorowe gumki do mazania, kredki, mała piłka, elektryczna temperówka, brelok, kalendarz, piórnik, worek, notes, książka z logo, koszulka z Wojownikami z księgarni. W ankiecie pojawiło się także pytanie o to, jaki gadżet chcieliby otrzymać – oto niektóre z odpowiedzi: słuchawki, kredki, które się nie łamią, poduszka, zakreślacze LEGO, długopisy zmazywalne, drukarka, zestaw do robienia Bubble Tea, pisak 3D, korektor, kalendarz, tablica z flamastrem, zakładka do książki, czekolada, nożyczki, nerka, plecak, kalkulator.
Jak widać, dzieci wiedzą, czego chcą, a naszym zadaniem jest spełniać ich marzenia, by odwdzięczyły się nam uśmiechem szczęścia na twarzy. Pamiętamy, że z czasem przychodzi rutyna dnia codziennego, emocje po rozpoczęciu roku opadają, dlatego ważne są drobnostki, które pomogą w pokonywaniu słabości i będą stymulować przez cały rok – nieważne, czy będzie to zeszyt z zabawną okładką, czy fikuśna gumka do mazania w kształcie banana; długopisy w kształcie owoców, czy piórnik z zębami i uszami :).
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu Gifts Journal Polska. Do pobrania TUTAJ