Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Zdobyć uwagę klienta. Jak druk personalizowany pomaga branży e-commerce?

14.04.2023

Michał Młynarczyk,

ekspert od druku profesjonalnego małego formatu w Canon Polska.

Branża e-commerce zaczęła w ostatnich latach pracować nad przyciągnięciem uwagi konsumenta. I zdała sobie sprawę, że o sukcesie w tej kwestii czasem decydują dosłownie sekundy i pierwsze wrażenie. Jednak na tym zabiegi marketingowców z branży się nie kończą: nawet jeśli klient zdecyduje się dać marce szanse, trzeba utrzymać jego zaangażowanie i przekonać, że wybór był prawidłowy. Na wszystkich tych etapach może pomóc druk personalizowany.

Branża e-commerce ma się doskonale, a dodatkowy napęd sklepom internetowym zapewniła w ostatnich latach pandemia COVID-19. Jak wynika z raportu E-commerce Europe, w 2020 roku aż 71 proc. Europejczyków robiło zakupy w sieci. To wzrost z 66 proc. w 2019 i z 64 proc. w 2018 roku.

Ale wraz z rozwojem branży pojawiają się też problemy. Klienci przyzwyczajają się do swoich stałych dostawców, rzadziej zwracając uwagę na nowe sklepy i oferty. Ze względu na pojęcie tzw. „cyfrowego zmęczenia” marketingowcom coraz trudniej jest dotrzeć do nowych odbiorców – przeładowanie internetu reklamami doprowadza do sytuacji, w której jak najszybciej chcemy zamknąć wyskakujące, denerwujące okienka, a na bardziej statyczne reklamy w ogóle nie zwracamy uwagi. To moment, w którym z pomocą przychodzi nowoczesny druk.

Druk angażuje zmysły

Główne powody, dla których druk przykuwa większą uwagę odbiorcy od reklam w Internecie, są dwa. Po pierwsze – druk nie jest dziś tak powszechny jak dostęp do sieci, więc, jeśli już sięgamy po medium drukowane, zazwyczaj będziemy bardziej zainteresowani jego zawartością niż po wejściu na kolejną z rzędu stronę internetową. To oznacza, że gazety, magazyny a nawet niebanalne ulotki są przez odbiorców traktowane jako medium bardziej prestiżowe.

Po drugie, dzisiejsze technologie druku cyfrowego, we współpracy z technologiami big data, oferują wiele możliwości personalizacji. Wyobraźmy sobie sytuację, w której znany sklep meblowy dostarcza kolejny numer swojego katalogu produktowego, ale każdy klient znajduje w nim to, na co akurat zwraca uwagę. Dla par posiadających dzieci – rozdział z zabawkami, łóżeczkami i meblami do pokoju dziecięcego. Dla osób zainteresowanych remontem łazienki – specjalnie wyróżniona armatura łazienkowa.

To przykuwa uwagę i sprawia, że konsument staje się dużo bardziej przywiązany do marki. A zaangażowanie może mieć znaczenie zarówno na początku kontaktu z marką, gdy klient dopiero dowiaduje się o czekających go możliwościach zakupowych, jak i na późniejszym etapie, kiedy liczy się już podtrzymanie zainteresowania.

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu nie było to możliwe w tak szerokim zakresie. Technologie druku cyfrowego ustępowały starszemu drukowi offsetowemu pod względem jakości, a przede wszystkim kosztów. Firma, która chciałaby zainwestować w kampanię personalizowaną, musiałaby przeznaczyć na ten cel sporo pieniędzy. Dziś wszystko się zmieniło, bo druk cyfrowy stał się znacząco tańszy. W nowoczesnych maszynach stosuje się wydajniejsze atramenty, a ich efektywność energetyczna (bezpośrednio przekładająca się na koszty eksploatacji) poprawia się z roku na rok. No i jest też kwestia oprogramowania – personalizację całego nakładu katalogu meblarskiego może załatwić komputer, a nie grafik, żmudnie przeklikujący tysiące personalizowanych egzemplarzy broszury…

Korzystajmy z możliwości!

Na koniec mam kilka prostych porad dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcieliby zareklamować swoje usługi poprzez wykorzystanie nowoczesnego druku. Po pierwsze: warto angażować się w dialog z konsumentem, a nie tylko pokazywać swoje produkty czy usługi. Po drugie: druk może być niezwykle dochodowy, ale, aby tak się stało, należy uważnie zaprojektować całą kampanię: dla kogo, w jakim medium, z jakim przekazem? Po trzecie: zaufajmy drukarzom, dopytujmy ich o możliwości nowoczesnego druku i nie bójmy się prosić o więcej. Technologia daje dziś niezwykle szerokie możliwości – szkoda byłoby z nich nie skorzystać.

 

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu Gifts Journal Polska. Do pobrania TUTAJ