Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

PSI 2024 Raport końcowy: Więcej innowacji, jakości i spójności

30.01.2024

PSI, wiodące w Europie targi branży artykułów promocyjnych, 7 stycznia w sposób imponujący otworzyły rok targów w Düsseldorfie. Poprzez zapełniony obszar wystawców, znów rosnącą liczbę odwiedzających oraz optymistyczny nastrój targi PSI poza własnym znaczeniem dla rynku podkreśliły przede wszystkim także elastyczność oraz innowacyjność branży.

PSI nabiera wiatru w żagle

Liczbą 567 wystawców (2023: 463) z 29 krajów, co oznaczało pełne wykorzystanie powierzchni hali 9 i 10 oraz liczbą 11.003 odwiedzających z 69 krajów (2023: 10.509) targi PSI zainaugurowały nowy rok artykułów promocyjnych. „Jestem bardzo poruszony pozytywnym odzewem naszych wystawców oraz odwiedzających. To pokazuje, że naszą wizją zmiany pozycjonowania artykułów promocyjnych trafiliśmy w samo sedno“, cieszy się dyrektor targów PSI Lassahn i dodaje: „Jest to możliwe tylko dzięki nadzwyczajnej sieci partnerów i przyjaciół targów PSI.“ Odzwierciedla ona gotowość branży do wspólnego pokonywania kryzysów. „Targi PSI wkroczyły w dzisiejsze czasy, w których nie zawsze chodzi o to, żeby było wyżej, szybciej dalej, lecz o autentyczność, innowację oraz jedność“, podsumowuje Michael Köhler, dyrektor zarządzający RX Deutschland, organizator targów PSI.

Debiut: kraj partnerski Niderlandy

Reprezentując międzynarodową łączność po raz pierwszy pojawił się kraj partnerski Niderlandy, który był widoczny na targach PSI dzięki własnej powierzchni specjalnej – Dutch Pavillion. Pilotażowa koncepcja, która zdaniem Joopa van Veelena, przewodniczącego niderlandzkiego stowarzyszenia branżowego PPP (Promotional Products Professionals), odniosła sukces. Jego wniosek: „Duża międzynarodowość była dla nas ogromną zaletą. Zwłaszcza w takich kwestiach jak zrównoważony rozwój oraz zasady i regulacje prawne na poziomie europejskim musimy być zawsze na bieżąco, aby zachować konkurencyjność. Dlatego międzynarodowe partnerstwo oraz wymiana są tutaj na targach niezwykle ważne.“

Barometr nastrojów nastawiony na „pewność siebie“

Poza Niemcami i Niderlandami europejska także reszta branży patrzy z optymizmem na bieżący rok gospodarczy. Świadczą o tym wyniki barometru branżowego PSI, który został wydany w nowej wersji dla PSI na rok 2024. Wg międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w ramach sieci PSI w 2024 roku uczestnicy spodziewają się średniego wzrostu sprzedaży o +4,5 procent w całej Europie.

Kadra, ceny, konkurencja: te zadania czekają

Z drugiej strony barometr branżowy pokazuje także największe zadania, które pozostają do rozwiązania. Tak więc 70 procent ankietowanych wymieniło wrażliwość klienta na cenę jako największe wyzwanie, na kolejnym miejscu plasują się zbyt wysokie koszty dodatkowe (61 procent), konkurencja (49 procent) oraz trudności na trasach dostaw i w logistyce (42 procent).

Temat wrażliwości na ceny jest zawsze obecny w branży długopisów“, potwierdził m.in. dyrektor zarządzający uma Alexander Ullmann, jednak relatywizuje: „Klient jest gotów, aby wydać więcej przy zapewnieniu zasad zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie wzrasta też intensywność doradztwa.“ Wymaga to wykwalifikowanej kadry, którą – zdaniem Marcusa Sperbera, wspólnika prowadzącego działalność elasto – jest zdecydowanie trudniej pozyskać: „Obecnie wyzwanie stanowi dla nas to, aby znaleźć dobrych pracowników. W rezultacie stawiamy na automatyzacje procesów wzgl. cyfryzację. To są tematy, na których się skupiamy, już pracujemy nad tym, aby całkowicie zautomatyzować zlecenia.”

Temat, który był omawiany w związku ze zrównoważonym rozwojem, kosztami i kadrą pracowniczą oraz możliwością śledzenia łańcuchów dostaw: podstawa dla przyszłego rozwoju Europy jako lokalizacji produkcji. Dla senatora i dyrektora zarządzającego Daniela Jeschonowskiego jest to sprawa wyjątkowo bliska sercu: „Dla nas temat Niemiec jako lokalizacji zatrudniającej 300 pracowników nie jest trendem, lecz strategią i misją. Produkujemy tam, gdzie są nasi klienci: w sercu Europy.“

Lobbing na rzecz branży

Istnieją jednak także wyzwania, które dotyczą szczególnie rynku niemieckiego. „Mamy ogromny problem z obecną sytuacją polityczną. Nie koncentrujemy się na najtańszym produkcie, lecz na najatrakcyjniejszym, a ten nie jest dostępny za mniej niż 10 Euro, tym samym wypadamy poza perspektywę podatkową. Tutaj potrzebna jest zmiana“, mówi Tobias Köckert, dyrektor zarządzający Mahlwerck Porzellan. „Jesteśmy w Niemczech potworem biurokracji“, potwierdził również Steven Baumgaertner jako CEO firmy Cyber-wear. Od polityki życzyłby sobie wyraźnie mniej zobowiązań a więcej ducha przedsiębiorczości.

Markus Herbrand, członek Bundestagu i rzecznik ds. Polityki finansowej frakcji politycznej w Bundestagu FDP oraz Manfred Todtenhausen, członek Bundestagu i Komisji Gospodarczej Niemieckiego Bundestagu, wzięli udział w dyskusji na targach PSI w ramach ich otwarcia oraz w rozmowie biznesowej.

Ekspert finansowy Herbrand wykazał zrozumienie dla niezadowolenia, wskazał jednak na pierwsze kroki we właściwym kierunku. „Bynajmniej od zeszłego roku coś się wydarzyło. Wprowadziliśmy na przykład ustawę w sprawie walki z biurokracją, podjęliśmy działania w zakresie ustawodawstwa podatkowego oraz ustanowiliśmy ulgi w wysokości ok. 6 miliardów Euro w ramach ustawy o możliwościach rozwoju.“ Ekspert przyznał, że mogłoby się wydarzyć więcej, jednak apeluje o zrozumienie w związku z tym, że problemy, które nie powstały tylko w 2 ubiegłych latach, nie mogą również zostać rozwiązane w krótkim czasie. „PSI będzie w dalszym ciągu podtrzymywać oraz promować dyskusję i wymianę z polityką w tle “, mówi Petra Lassahn.

Misja edukacji“ przyjęta

Ponadto na targach PIS wyszło naprzeciw wymagań swoich członków z wartościowymi, dopasowanymi „formatami edukacyjnymi“ traktującymi o takich tematach jak sztuczna inteligencja, bezpieczeństwo w Internecie, zapobieganie plagiatom, nowe rozporządzenie UE w sprawie bezpieczeństwa produktów, rozporządzenie UE w sprawie zabawek oraz cyfrowy paszport produktów.

Ponadto Petra Lassahn ogłosiła utworzenie „PSI Sustainability Academy“. Lassahn: „Temat zrównoważonego rozwoju będzie nadal kształtował przyszłość branży produktów promocyjnych. Będziemy wspierać w tym branżę.“ Zaplanowano, że PSI będzie oferować członkom specjalne kursy i warsztaty z udziałem międzynarodowych prelegentów z całej Europy. A także: „W kolejnym kroku mają również powrócić w nadchodzącym roku nagrody PSI Sustainability Awards w zmienionej formie , mówi z radością Petra Lassahn.

Spojrzenie w przeszłość i przyszłość

Artykułom promocyjnym pomnik postawiło muzeum Museum of Promotional Articles, powstałe z inicjatywy grupy Cybergroup International oraz otwarte w przededniu targów PSI przez burmistrza naczelnego Düsseldorfu dra Stephana Kellera. Podczas specjalnej wystawy zaprezentowano m.in. historyczne artykuły dla fanów piłki nożnej oraz nośniki przekazów politycznych jak replika parasolek sufrażystek. „Muzeum MoPA jest świadectwem rozwoju marketingu oraz wpływu produktów promocyjnych na nasza kulturę“, podkreślił Dr Stephan Keller. „Targi PSI są dowodem na rezyliencję branży, która sprostała wyzwaniom pandemii mimo wszelkich przeciwności. Zaangażowanie w zrównoważony rozwój oraz inicjatywy takie jak muzeum MoPA wzmacniają determinację branży w dążeniu do ożywienia gospodarczego.“