Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Docenianie pracowników w dobie kryzysu

07.09.2020

 

Docenianie pracowników w miejscu pracy przekłada się na atmosferę pracy danej organizacji.Odpowiednia motywacja to gwarancja osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Dlatego tak istotne jest, aby firmy rozwijały w swoich przedsiębiorstwach kulturę doceniania. Jak dać do zrozumienia podwładnemu, że jest ważnym ogniwem w całej organizacji? Skąd wiedzieć, że poczuł się doceniony, a kierowana do niego pochwała była efektywna?

 

Pandemia koronawirusa wpłynęła na wszystkie gałęzie gospodarki. Znaczące zmiany zaobserwowano szczególnie na rynku pracy. Jeszcze kilka miesięcy temu przedsiębiorstwa prześcigały się pomysłami na kolejne benefity pracownicze. Dzisiaj rynek pracownika przeżywa kryzys i jest to fakt, z którym nie można się sprzeczać. Firmy musiały dostosować się do nowej sytuacji i zmienić swoje dotychczasowe funkcjonowanie, jednak pracownicy niezmiennie oczekują docenienia.Jak to pogodzić?

 

Co motywuje?

Docenianie pracownika wielu pracodawców kojarzy jedynie z premią pieniężną. Okazuje się jednak, że równie istotne jest dobre słowo, wartościowy feedback lub drobny upominek, którym pracownik będzie wynagrodzony za zaangażowanie i dobrze wykonane zadanie. „Indeks doceniania 2019” HRM Institute[1] potwierdził ten fakt: aż 88 proc. ankietowanych przyznało, że bardzo wartościową formą doceniania jest zwykłe „dziękuję”, a 85 proc. wskazało pochwalanie za dobrze wykonaną pracę. Dla 76 proc. ważne jest podziękowanie za pracę na forum firmy/zespołu. Z kolei 71 proc. chciałoby otrzymać voucher np. do restauracji i tyle samo badanych wskazało inne, drobne nagrody do wyboru. Warto wspomnieć, że aż 99 proc. zapytanych odpowiedziało, że docenianie w pracy jest ważne, a docenianym chce być każdy. Zarówno młodzi stażem pracownicy, jak i ci, którzy są związani z jedną firmą od lat.

 

Kultura doceniania wyróżnia najlepsze firmy

Nie tylko wartość rynkowa, ale przede wszystkim atmosfera pracy w danej firmie wpływa na atrakcyjność przedsiębiorstwa. – Pracownicy są sercem każdej organizacji, dlatego dbanie o ich dobre samopoczucie i komfort, bez względu na sytuację rynkową powinno być standardem – komentuje Marcin Parzyszek, współwłaściciel Manufaktury Czekolady Chocolate Story. – Często współpracujemy z przedsiębiorstwami, które nagradzają swoich pracowników drobnymi, słodkimi podarunkami. Jeden z naszych partnerów zamówił jeszcze na Wielkanoc dla swoich klientów biznesowych i pracowników zestawy upominkowe. Gdy zaczęła się pandemia, większość osób przeszła na tryb pracy zdalnej. Firma jednak nie zrezygnowała z zamówienia, lecz zdecydowała, byśmy dostarczyli prezenty pracownikom bezpośrednio do ich domów, co spotkało się z ich bardzo pozytywnym odbiorem – dodaje.

 

Kreatywne prezenty na miarę naszych czasów

Sposób nagradzania pracowników za zaangażowanie w dobie kryzysu to twardy orzech do zgryzienia dla niemal wszystkich przedsiębiorców. – Mimo panującej pandemii nie warto rezygnować całkowicie z prezentów dla pracowników. Nawet niewielki podarunek będzie formą okazania wdzięczności za współpracę w trudnych czasach. Świetnym pomysłem są tzw. „welcome packi” dla pracowników powracających do biura po dłuższej pracy zdalnej mówi Marcin Parzyszek z Manufaktury Czekolady Chocolate Story. – Do swojej oferty wprowadziliśmy również tabliczki z hasłem „DZIĘKU… JEMY!”. Takie czekolady wręczane są nie tylko pracownikom, ale także medykom, kurierom czy listonoszom, czyli cichym bohaterom obecnych czasów dodaje.

 

W tym szczególnym czasie prezenty w relacjach biznesowych mogą mieć jeszcze większą wartość niż zazwyczaj, dlatego nie warto z nich rezygnować. Takie okazje jak np. jubileusz czy Boże Narodzenie wymagają przecież odpowiedniego uczczenia, a nawet niewielkie podarunki mogą zaowocować wielkimi sukcesami.

 


[1] HRM Institute, Raport Indeks Doceniania 2019, Patrz: https://branden.biz/wp-content/uploads/2020/03/RAPORT_Index_Doceniania_I.pdf (dostęp 14.08.2020 r.).