Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Ceramika idzie w górę. UE wprowadza cło antydumpingowe na wyroby importowane z Chin.

05.12.2012

Poprzez  Rozporządzenie Komisji Europejskiej Nr. 1072/2012  z dnia 14 listopada 2012 wprowadzono cło antydumpingowe w wysokości 58,8 % na ceramikę i porcelanę importowaną z Chin. Zmiany prawne zostały wprowadzone na wniosek głównych producentów ceramiki w UE, którzy złożyli skargę do Komisji Europejskiej na kilkunastu producentów z Chin. Według nich przedsiębiorstwa z Państwa Środka sztucznie zaniżały ceny na swoje wyroby. Dla polskiej branży reklamowej oznacza to wzrost cen na np. kubki reklamowe aż o 42%. 

„Wspomniana skarga zawierała dowody prima facie wskazujące na przywóz wymienionego produktu po cenach dumpingowych i wynikającą z niego istotną szkodę, co uznano za wystarczające uzasadnienie wszczęcia postępowania.”- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1072/2012 (czytaj pełną treść tutaj

Powyższe cło zostało wprowadzone z dnia na dzień. Kontener, który wpłynął do portów w UE po 15 listopada 2012 został już oclony wg nowych zasad. W praktyce oznacza to podwyżkę przy imporcie o dokładnie 42%. W trakcie prac komisji, która działała przez 6 miesięcy nie brano pod uwagę zdania  importerów z Europy Środkowej. ?UE wprowadziła powyższe rozporządzenie pod wpływem lobbingu ze strony europejskich producentów porcelany, którzy w ten sposób staną się bardziej konkurencyjni.

Tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz ceramiki, zastaw stołowych i naczyń kuchennych pochodzących z Chin powoduje wzrost cen również w innych branżach. Prawo obowiązuje do 15 maja 2013 roku. Jak będzie wyglądał import ceramiki po tej dacie, nie wiadomo.

Polscy importerzy starają się informować swoich klientów o zaistniałej sytuacji. Zmuszeni są także do podwyższenia cen swoich wyrobów. Ta część firm, która posiada zapasy magazynowe pozwalające na przetrwanie trudnego okresu jest jednak w mniejszości.
Maxim, który jest jednym z głównych dostawców ceramiki reklamowej na polskim rynku wprowadzi podwyżki cen swoich produktów dopiero 16 grudnia. Do tego czasu sprzedaż będzie dla firmy nieopłacalna. Sprzedając 10000 kubków po starych cenach, Maxim kupi tylko 7500 sztuk po nowych cenach. 

 

Zbigniew Kaczor- Właściciel firmy Maxim, jednego z największych na rynku dostawców ceramiki reklamowej

 

Gifts Journal- Co według Pana jest głównym powodem wprowadzenia ceł antydumpingowych na wyroby ceramiczne z Chin?

Zbigniew Kaczor- Z Politykami , Urzędnikami jest tak: muszą być medialni , muszą pokazywać jacy są dobrzy dla Wszystkich ( czytaj wyborców ) . Dbają o rozgłos pokazuję się wszędzie, gdzie trzeba być pochwalić się , otworzyć nową szkołę , pogłaskać dzieci , wesprzeć jeśli jest jakieś nieszczęście , wypadek , katastrofa , coś złego .
Rozmawiają z wszystkimi którzy są dla nich ważni i każdej grupie zawodowej,  gdzie się pojawiają mówią to, co konkretna grupa chce usłyszeć – są w tym najlepsi , mają doradców ( nazywają się oni specjalistami od kreowania wizerunku ), którzy mówią im jak mają się zachowywać jakie gesty są lepsze i gorsze . Co mówić by wzbudzać zaufanie . A jeśli już trzeba coś zmienić , wprowadzić nowy podatek , opłatę , cokolwiek pokazują to właściwie przepraszają że to robią ale oczywiście to konieczne bo są duże potrzeby i oni bardzo się starają  – bo budżet , bo matki z dziećmi ( przecież oni są bezbronni a dzieci – wiadomo – przyszłość narodu ) , szpitale , szkoły , emeryci , renciści – w ogóle dbają albo chcą dbać o nas . No i dzielą , zadłużają nas wszystkich . Sytuację mają komfortową – DZIELĄ PRZECIEŻ NIE SWOJE A NASZE PIENIĄDZE . Wiedzą lepiej , bo my „głupie społeczeństwo” na pewno byśmy sobie z tym nie poradzili .
W blasku świateł , mikrofonów w towarzystwie specjalistów PR głoszą Swoje idee i zadłużają, zadłużają , zadłużają społeczeństwo .
W kuluarach, w  zaciszu swoich gabinetów wymyślają co by tu zrobić , od kogo by tu znów wziąć pieniądze na szczytne cele by znów coś otworzyć , pokazać , pochwalić się . Najlepiej by to była mała grupa która  nie zaprotestuje , ( górnicy i rolnicy nie dadzą się  ) i taka, gdzie oddźwięk społeczny będzie mały .
No i znów im się udało. BINGO !

GJ- Czy uważa Pan, że forma wprowadzenia podwyżek ceł była odpowiednia?

ZK- Ktoś wpadł na finansowo genialny pomysł. Jakimś bardzo ważnym rozporządzeniem , Z DNIA NA DZIEŃ wprowadzono cło antydumpingowe w wysokości 58,8 % !!  Nie pomyliłem się , nie 5,8 % a 58,8 % .
Oczywiście urzędnicy się postarali , analizowali , debatowali i co by tam jeszcze. Stworzyli dokument obszerny na 34 strony gdzie dokładnie piszą co , dlaczego i kiedy. Język którym to opisują jest taki że ja zwykły mały człowieczek z małej wioski gdzieś na krańcach Unii Europejskiej poczułem się jeszcze ,mniejszy.
Importerów ceramiki w Europie jest relatywnie mało może 150 – 200 firm . Oddźwięk społeczny mały ( nie zrzeszą się – do Brukseli nie pojadą ) .
Medialnie super , przecież stajemy w obronie rodzimego przemysłu ceramicznego ( szkoda że tak późno bo 50 % fabryk już nie ma a drugie jest na krawędzi bankructwa ) . A że przy okazji takie firmy jak moja „popłyną” to już inna sprawa .

GJ- Jakie będą konsekwencje decyzji Komisji Europejskiej dla Pana firmy oraz budżetu UE?

ZK- Konsekwencje tej decyzji są dla nas ogromne , zaskoczenie jeszcze większe , Jednak politycy i urzędnicy cel osiągnęli . Na pewno wpływy do budżetu wzrosną a i będzie znów co otwierać, występować i pokazywać jacy to „My jesteśmy wspaniali” .
A my Przedsiębiorcy będziemy z tym coraz cięższym plecakiem chodzić no i jeszcze pod górkę .
Na koniec pytanie – dlaczego w Unii Europejskiej jest recesja a AZJA , a nawet AFRYKA się rozwija ? Może dlatego że nie mają wielce szanownej komisji Unii Europejskiej która produkuje kolejne bardzo ważne i niezmiernie istotne rozporządzenia – A dla nas przedsiębiorców to kolejny kamień do i tak ciężkiego plecaka .