Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Zapakuj i zaskocz, bo „Wszystko jest niespodzianką” – Vicente Aleixandre

17.11.2022

Uwielbiany jest ten sezon, który nadchodzi – świąteczny czas, zapachy, światełka, rześkie powietrze o poranku i oczywiście moment wybierania prezentów oraz pakowania upominków dla najbliższych, dla przyjaciół i dla klientów. Pomimo, że codziennie możemy mieć okazję do sprawiania komuś niespodzianek czy składania życzeń, to właśnie w tym szczególnym czasie chcemy obdarować jak najwięcej osób świątecznym drobiazgiem, słodkością z piernika, ozdobą na choinkę czy kartką, wyrażając także wdzięczność, bo przecież wszyscy lubimy, gdy ktoś o nas pamięta.

Trochę historii

Opakowania kiedyś spełniały inną funkcję niż dziś – brano pod uwagę ochronę produktów, wygodę użytkowania czy ułatwienie w transporcie. Z biegiem lat rozwój technologii sprawił, że atrakcyjność opakowań zaczęła wpływać na wybór klienta pod kątem zakupu, co oczywiście powodowało wzrost sprzedaży. Co za tym idzie, w opakowaniu dostrzeżono potencjał sprzedażowy – ale to, jaki on jest i jak się zmienił, już chyba jesteśmy w stanie ocenić sami, wchodząc do sklepu. Wielu z nas pewnie zna historię butelki słynnego trunku Jack Daniel’s, którą uznaje się ze „prekursora” pod kątem marketingowej roli opakowań – to właśnie właściciel tej marki, chcąc odróżnić swój produkt na półce sklepowej od innych, zdecydował się na kwadratową butelkę i dzięki temu osiągnął sukces w rozpoznawalności na rynku. Tym samym zapoczątkował ewolucję w podejściu do tego tematu, gdzie – poza funkcją informacyjną – producenci odkryli nową wartość w kształcie i kolorystyce opakowań.

Wracając jednak do teraźniejszości, niezmiennie co roku starannie przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia, dbając o każdy szczegół. Kiedy już wybierzemy odpowiedni upominek dla każdej osoby, warto się zastanowić, jak go zapakować, by sprawić, że na twarzy obdarowanego pojawi się jeszcze więcej radości i uśmiechu.

Pomyślmy przez chwilę, jak wygląda sam prezent – czy jest delikatny i należy go usztywnić, czy jest elegancki, czy raczej skromny – czasem warto odwrócić uwagę i skromnie zapakować kosztowny prezent. Gdy doskonale znamy drugą stronę, na tyle, że wiemy, jaki jest jej gust i co lubi – warto podejść indywidualnie do każdego, wziąć pod uwagę osobowość danej osoby – aby pod choinką nie znalazły się wyłącznie prezenty zapakowane w jednakowym stylu 🙂 (np. wszystkie w papierowych torebkach). Podstawą przed przystąpieniem do procesu pakowania jest przygotowanie miejsca pracy, ważne jest także czuwanie przez cały czas nad estetyką.

Krok 1: Wygląd opakowania

Opakowania przeźroczyste i nieprzeźroczyste – te pierwsze to między innymi: szklane słoiczki lub inne pojemniki ze szkła, np. do ciasteczek, pierniczków; folia celofan – jeśli przedmiot jest już wystarczająco elegancki lub stylowy, można zapakować go tylko w folię. Wiele drobnych prezentów można opakować w organzę – cienki i delikatny prześwitujący materiał, który jest dostępny w różnych kolorach.

Opakowania nieprzeźroczyste to przede wszystkim pudełka kartonowe z wieczkiem dostępne z kolorowym nadrukiem lub naturalne, kartonik klapowy; koszyk – od lat kosze upominkowe z papierowym siankiem są bardzo popularnym i cenionym upominkiem biznesowym. To także drewniane skrzynki np. na wino; porcelanowa lub metalowa puszka, która już sama w sobie może być dla wielu osób prezentem; tuba kartonowa; różnej wielkości woreczki: welurowe, satynowe, filcowe albo naturalne – z juty, lnu, bawełny; oraz najbardziej powszechne kolorowe papiery pakowe – i tutaj mój ulubiony – papier pakowy ekologiczny kraft. A dla tych, co żyją w pośpiechu :), pozostaje jak zawsze do dyspozycji szeroka gama tradycyjnych papierowych kolorowych torebek.

Krok 2: Detale i dodatki

Po zapakowaniu prezentu czas na wybór dodatków:

  • wstążka czy gotowa kokardka – kolorystyka to rzecz gustu, ale wiadomo, jakie barwy królują w świątecznym czasie: zielony, czerwony, złoty, srebrny, biały

  • sznurek jutowy, rafia, sznurek skręcany czy naturalna bawełniana koronka

Doskonałym dodatkiem będzie każdy naturalny element dekoracyjny przywiązany lub doklejony do opakowania: szyszka, pomarańczko, anyż, goździk, cynamon, orzechy, gałązka świerku lub ostrokrzewu, czy dodatek ze sklejki, np. minichoinka, gwiazdka, serduszko, bałwanek. Miłym akcentem będzie też odbijająca minibombeczka lub papierowa ozdoba zrobiona własnoręcznie. A dla dzieci naklejki i dodatkowe zabawne dekoracje na prezentach – można np. dokleić nos i rogi renifera albo czapkę elfa.

Krok 3: Kartka i etykieta

Ważnym elementem jest etykietka z imieniem – podpisujemy prezenty od razu, aby się nie pomylić 🙂 – oraz kartki z życzeniami. Jeśli dysponujemy czasem, postarajmy się napisać życzenia sami – choć krótkie i proste, to tak naprawdę liczy się to, co chcemy przekazać bliskim osobom od siebie.

Krok 4: Wysyłka

Jeśli nasze prezenty nie „lądują” pod rodzinną choinką i wysyłamy je dalej, należy pamiętać przede wszystkim o zaplanowaniu wysyłki w odpowiednim czasie, by nie doszła po świętach, a także o zabezpieczeniu opakowania. Jeśli nie uda się znaleźć odpowiedniego rozmiaru opakowania, należy użyć wypełniaczy, wspierając te ekologiczne – to może być np. nacinany papier, wiórki papierowe, pocięta tektura albo pogniecione stare gazety.

W całym procesie pakowania kierujmy się zawsze zasadą „co za dużo, to niezdrowo” i pamiętajmy, by nie przedobrzyć, bo – jak powiedziała kiedyś ikona Coco Chanel – „Prostota jest kluczem do prawdziwej elegancji”.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu Gifts Journal Polska. Do pobrania TUTAJ