Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Ręcznie czyli ekskluzywnie

21.07.2011


Odmienność tego działu rynku artykułów promocyjnych polega na okazjonalnym zapotrzebowaniu na ręcznie przygotowywane wyroby. Zamówienia zazwyczaj zwiększają się przed świętami, bądź przed ważnymi wydarzeniami firmowymi, np. wizyta zagranicznych gości. Niepowtarzalność wyrobów manualnych jest ich wielką zaletą, ale także może być problemem. Istnieje przekonanie, że cena ręcznie wyrabianych upominków, przewyższa wielokrotnie cenę asortymentu z produkcji automatycznej. W zależności od rodzaju upominków cena nie odbiega od kosztów, jakie można ponieść, zamawiając produkty wyrabiane masowo. W walce o klienta musieliśmy obniżyć nasze marże. Jeśli sprzedajemy wyroby nieco drożej niż inni, to niemal zawsze wynika to z faktu, iż ponosimy wydatki związane z dbałością o jakość oferowanych produktów czy dochowaniem obowiązujących przepisów. Dotyczy to przede wszystkim kosztów związanych z szeroko rozumianym prawem bezpieczeństwa żywności. Naszym produktem jest żywność, która musi być wytwarzana wyłącznie z wysokiej jakości składników, pakowana w odpowiednio przygotowanych pomieszczeniach, przez przeszkolonych i przebadanych pracowników, odpowiednio magazynowana, transportowana – mówi Jarosław Błaszczak z firmy B&B Słodycze Reklamowe. Ze względu na indywidualne podejście klienci zaopatrujący się w wyroby ręcznie robione mogą być niemal pewni, że zamówione upominki wyróżniają się wysoką jakością. Właśnie dlatego prezenty ręcznie robione cieszą się dużą popularnością wśród odbiorców biznesowych.
Niepowtarzalność i indywidualność, będące nieodłącznym cechami wyrobów ręcznie robionych, są także tymi wartościami, które są poszukiwane przez partnerów biznesowych we wzajemnych relacjach. Partner handlowy, który przy różnych okazjach obdarowuje kontrahentów oryginalnymi upominkami podkreśla swoją pomysłowość i stałą chęć do szukania wciąż nowych, pozytywnie zaskakujących rozwiązań. Nasze wyroby cieszą się dużym zainteresowaniem szczególnie u klientów, którzy poszukują niekonwencjonalnych rozwiązań i chcą mile zaskoczyć swoich klientów, ciekawym, a jednocześnie praktycznym upominkiem. Dlatego też nasza praca, po części w oparciu o sugestie i potrzeby naszych odbiorców, polega na ciągłym opracowywaniu nowych wzorów. Mamy też stałych odbiorców, którzy już przekonali się, że te produkty są przyjmowane bardzo ciepło – stwierdza Daniel Jobczyk z Małej Pracowni, która zajmuje się formowaniem i pakowaniem produktów użytkowych w artystyczne formy, często nawiązujące do branży klienta, czy też ewentualnie do nadarzającej się okazji.
Ręcznie wyrabiane upominki produkowane w Chinach stanowią podstawową konkurencję dla polskich producentów. Coraz częściej produkty z Chin nie odbiegają od standardów, które obowiązują w krajach Unii Europejskiej. Obecnie towary z Azji, a przede wszystkim z Chin, cechuje wysoka jakość. Ich medale i metalowe znaczki często nie odbiegają jakościowo od naszych. Niestety nasze koszty pracy, a także wyższa cena materiałów i surowców powodują, że możemy jedynie konkurować w jakości produkcji, stale ulepszając technologię. Aby dorównać cenowo ofercie towarów sprowadzanych z Chin musimy stale obniżać marżę, a obecnie wiąże się to z dużym ryzykiem finansowym – mówi Ryszard Welgryn z przedsiębiorstwa Artmedal.
Często czynnikiem, który wpływa na zamówienia polskich produktów jest czas, w jakim klient chce otrzymać upominki. Przy imporcie z Chin termin dostawy może wydłużyć się do miesiąca, natomiast część zamówień w Polsce jest realizowana na drugi dzień. W zależności od branży szybkość dostawy jest często jedynym, oprócz wysokiej jakości, atutem polskich producentów wyrobów ręcznie robionych.
Duża część produkcji to towary, które są autorskim pomysłem ich twórców, zarówno w designie, jak i przeznaczeniu upominków. Daniel Jobczyk z Małej Pracowni opowiada jak jego produkty powoli zdobywały zaufanie zamawiających, którzy z czasem stali się stałymi klientami. Mamy wiele odzewów, że nasze wyroby bardzo podobały się odbiorcom i często jesteśmy dalej polecani, co przynosi nam dużą satysfakcję. Często też klienci wracają do nas po wielu latach. Mamy też stałych odbiorców, którzy już przekonali się, że te produkty są przyjmowane bardzo ciepło i często zlecają nam coraz nowe zamówienia, a my dostosowujemy je do danego produktu czy tematyki. Cieszymy się, że nasze „zwijańce” i „formowańce” trafiają w różne zakątki świata, a nawet docierają na Spitsbergen – mówi Jobczyk. W branży upominków ręcznie robionych istnieje możliwość nieograniczonego ingerowania w produkt końcowy. Wielu producentów i importerów oczekuje wręcz zaangażowania klientów w powstawanie upominków. Klienci natomiast korzystają z tej możliwości, gdyż widzą w tworzeniu własnego, autorskiego produktu element brandingu, który wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.
Coraz częściej firmy z segmentu upominków reklamowych sięgają do rozwiązań B2C, wprowadzając możliwość zakupów detalicznych przez internet. Nie inaczej jest w segmencie produktów ręcznie robionych. Efekty kryzysu finansowego, które były widoczne na rynku reklamy, wpłynęły także na sposób myślenia producentów i importerów. Kryzys wymusił lepsze zarządzanie – optymalizację kosztów, przegląd produktów, poprawę efektywności. Spowodował także poszukiwanie nowych rynków. W naszym przypadku przestaliśmy być firmą działającą wyłącznie w sektorze B2B, a więc pracującą tylko dla innych firm. Dzięki naszej prężnie rozwijającej się marce detalicznej SlodkieWiadomosci.pl naszym klientem może być teraz każdy, także osoba prywatna zainteresowana zakupem tylko jednej sztuki. Daje nam to możliwość zwiększenia sprzedaży i lepszego wykorzystania posiadanych zasobów – mówi Jarosław Błaszczak z firmy B&B Produkt Słodycze Reklamowe. Wprowadzone zmiany spowodowały, że wybory ręcznie robione stały się bardziej dostępne dla klientów biznesowych chcących zrealizować pojedyncze zamówienia.
Przyszłość branży zależy w dużej mierze od pomysłowości i szerokości oferowanego asortymentu. Wobec nowych trendów i wyjątkowych designów, oczekiwania klientów biznesowych stale rosną. Zapewne dużą popularnością będą cieszyć się nietypowe produkty o bardzo praktycznym zastosowaniu. Przy obecnych zmianach na rynku, branża upominków ręcznie robionych ma szansę na poprawę pozycji i zdobycie nowych kontaktów biznesowych. W relacjach handlowych poszukuje się cech, które dostarczają wyroby ręcznie robione. Wyjątkowość i pomysłowość, które można znaleźć wśród produktów ręcznie robionych, mogą więc być inspiracją dla wielu decyzji biznesowych.