Nie ma chyba nic trudniejszego, niż wskoczenie na pełne obroty po tak długim czasie spowolnienia, jakim był dla nas wszystkich okres pandemii. Wiele osób mocno wypadło z rytmu swojej codziennej pracy. Każdy chciałby szybko pozbyć się zaległości, pytanie tylko, jak zrobić to naprawdę efektywnie?
Odpowiedź jest prosta, choć znacznie trudniejsza do wykonania. Postaw na samodyscyplinę i zwiększenie produktywności. Poniższe punkty pozwolą Ci obrać słuszny kierunek i dopłynąć do wyznaczonego celu.
Krok 1 – Zacznij starannie dobiera
priorytety. Prawie każdy z nas w ciągu dnia jest nieustannie zajęty, ale czy jest to równoznaczne ze słowem produktywny? Przygotuj listę TO DO i spisz wszystkie zadania, które masz do zrobienia.
Krok 2 – Podziel te obowiązki na pilne, ważne, mało ważne oraz do przekazania. Deleguj te zadania, które nie mają dla Ciebie większego znaczenia. Pozbądź się drobiazgów, a skoncentruj się na sprawach naprawdę ważnych. Planuj każdy dzień z wyprzedzeniem.
Krok 3 – Zacznij z samego rana od najpoważniejszych i najtrudniejszych zadań. Będziesz mógł przeznaczyć resztę dnia na mniej ważne, ale przyjemniejsze tematy. Oprzyj się pokusie, żeby zacząć od łatwiejszego zadania.
Krok 4–Pozbądź się wszystkich przeszkadzaczy. Pamiętaj, że nasz mózg potrzebuje ok. 20 minut, żeby wrócić do pełnego stanu skupienia po tym, jak się rozproszy. Wycisz powiadomienia z social mediów, nie odbieraj w tym czasie telefonów, zamknij się w pokoju lub odetnij na moment od otoczenia i nie pozwalaj na wybijanie Cię z rytmu pracy. Nie spoglądaj na nowe wiadomości e-mail. W pół godziny świat się nie zawali, a pozwoli Ci to efektywnie przebrnąć przez ważne zadanie.
Krok 5– Stosuj w codziennej pracy zasadę Pareto – 80/20 oraz koncentruj się na działaniu, nie na wynikach. Najczęściej robimy 80% mało ważnych czynności i są to mało efektywne działania, a odkładamy na później najważniejsze i najtrudniejsze sprawy – 20% kluczowych obowiązków.
Krok 6– Podziel duże cele na mniejsze i rozplanuj to w mniejszych przedziałach czasowych. Jeśli w danym miesiącu masz do wykonania ważny projekt lub plan sprzedaży, rozpisz sobie działania, które musisz wykonać, by to osiągnąć, a potem wyznacz sobie mniejsze etapy na każdy tydzień. Dzięki temu małymi krokami skutecznie zbliżysz się do wyznaczonego celu.
Krok 7 – Bądź konsekwentny i wytrwały w działaniu, tylko wtedy zobaczysz rezultaty. Nie poddawaj się na pierwszym zakręcie.
Pamiętaj, że wytrwałość to realizacja samodyscypliny, a ludzie sukcesu to Ci, którzy od razu przystępują do wypełniania najważniejszych zadań i potrafią narzucić sobie dyscyplinę ciągłej pracy.
Autor: Gabriela Niewiadomska
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu Gifts Journal Polska. Do pobrania TUTAJ.