Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) zaczęło obowiązywać 25 maja i zasadniczo zmienia przepisy regulujące sposób przetwarzania danych osobowych w firmach, ale… nie dajmy się zwariować. O niuansach RODO, o faktach i mitach z nim związanych piszemy w niniejszym raporcie.
W pierwszy rozdziale wyjaśniamy, co to jest RODO, przedstawiamy zasadniczą ideę stojącą za nowymi ustaleniami, punktujemy wszystkie ich najważniejsze aspekty i wskazujemy, które firmy powinny zwrócić na nie baczną uwagę. A w tym przypadku nie ma mocnych. RODO, zwane też GDPR od angielskiego określenia General Data Protection Regulation, będzie dotyczyło praktycznie wszystkich firm, które w jakikolwiek sposób przetwarzają dane osobowe. A któż tego nie robi? Bazy mailingowe, adresy dziennikarzy, osoby zapisane na newsletter, umowy z prywatnymi odbiorcami, identyfikatory klientów sklepu internetowego, a nawet dane pracowników. One wszystkie podlegają ochronie.
W drugim skoncentrujemy się na branży e-commerce. Bo choć RODO dotyczy wszystkich, to właśnie e-handlowcy staną na pierwszej linii. Głównie na ich przykładzie będzie się oceniać to, jak polskie firmy poradziły sobie z wdrożeniem zapisów unijnego rozporządzenia i jak funkcjonują w świetle jego wymagań, które dzisiaj niestety są interpretowane rozmaicie.
Trzeci i czwarty rozdział poświęciliśmy e-mail marketingowi, co zrozumiałe, bo aż co trzeciej firmie z branży e-commerce, ten kanał dotarcia uważany jest za jeden z najbardziej skutecznych pod względem zwrotu z inwestycji. Blisko połowa firm w Polsce wskazała, że będzie rozwijać sposób działań marketingowych w firmie, więc RODO dotyczy także ich.
Nie pominęliśmy też SMS-marketingu, który – choć wielokrotnie odsyłany do lamusa – wciąż ma się doskonale, ale do RODO będzie musiał przygotować się w nie mniejszym stopniu niż e-mail marketing. Na te pytania odpowiadamy w rozdziałach 5 i 6.
W siódmym z kolei zajmiemy się mediami społecznościowymi, które w ostatnich dniach są na świeczniku właśnie ze względu na kontrowersje wokół niewłaściwego zarządzania danymi osobowymi. Zapewne zmian nie odczują masowi użytkownicy Facebooka, Twittera czy Instagrama, ale z całą pewnością, z wielką uwagą, zweryfikować swoje bazy będą musiały firmy, które za pośrednictwem społecznych platform prowadzą kampanie reklamowe. No i te, które z tych platformą je pobierają.
Pobierz Raport: RODO w marketingu i nie tylko 2018
Artykuł pochodzi z portalu interaktywnie.com.