PF Concept wyprzedza zmieniaj¹ce siê potrzeby rynku
Inwestowanie oraz dzia³ania proaktywne na rynku to s³owa klucze dla lidera w bran¿y reklamowej. Rozmawiamy z Mike’iem Bakxem (dyrektorem ds. eksportu na rynek rodkowoeuropejski) na temat szeroko zakrojonej reorganizacji oraz rozbudowy PF Concept. „Du¿e inwestycje zwiêkszaj¹ce mo¿liwoci znakowania produktów w Polsce, wprowadzanie nowych produktów, a tak¿e znaczna rozbudowa magazynu i drukarni, wiadcz¹ o ambitnych planach PF Concept na przysz³oæ.” Mike Bakx, pocz¹tkowo odpowiedzialny za organizowanie od podstaw sprzeda¿y marek odzie¿owych na rynkach wschodnioeuropejskich, pracuje dla PF Concept ju¿ 13 lat. Obecnie odpowiada za Polskê oraz 18 innych krajów.
Kierunek specjalizacja
Jak twierdzi Mike Bakx, „W bran¿y reklamowej obecnie coraz bardziej liczy siê kompleksowa obs³uga. Reorganizacja struktury PF Concept, utworzenie czterech wiatów produktów oraz szeroki zakres us³ug sprawi³y, ¿e firma uzyska³a now¹ to¿samoæ. Asortyment produktów naszej firmy jest powi¹zany z rozpoznawalnymi segmentami rynku – drobiazgami maj¹cymi ugruntowaæ pozytywne skojarzenia marki, przemylanymi upominkami, tekstyliami oraz produktami w pe³ni spersonalizowanymi. Dla ka¿dego z tych czterech segmentów rynku stworzono specjalny asortyment produktów z ukierunkowan¹ us³ug¹ w zakresie dekoracji oraz opcji dostawy, a tak¿e z w³asnymi narzêdziami marketingowymi.” Bakx wyjania dalej: „Jedynie poprzez rozbudowywanie w³aciwej oferty za odpowiedni¹ cenê, w po³¹czeniu z innowacyjnym pakietem us³ug, mo¿emy pozostaæ atrakcyjnym, i wyspecjalizowanym w wielu dziedzinach partnerem. Jestemy przekonani, ¿e w ten sposób nasze dzia³anie przyczynia siê do sukcesu naszych klientów.”
Transparentnoæ
“Poczynione inwestycje wiadcz¹ o wierze w przysz³oæ naszej firmy oraz utrzymanie pozycji lidera w bran¿y. Pragniemy w ten sposób pozytywnie wp³ywaæ na rynek gad¿etów reklamowych. Mimo niekorzystnych warunków rynkowych wierzymy, ¿e nadal istnieje wiele mo¿liwoci rozwoju. Zaufanie oraz serwis na wysokim poziomie oferowany dystrybutorowi przez dostawcê to koniecznoæ. Z naszego biura w Warszawie robimy wszystko, aby to urzeczywistniaæ. W naszej wzorcowni znajdziecie Pañstwo wiêkszoæ produktów z naszych katalogów. Istnieje mo¿liwoæ zarezerwowania showroomu na spotkanie, dziêki czemu jako dystrybutor mog¹ Pañstwo spokojnie obejrzeæ produkty wraz ze swoim klientem koñcowym we ‘w³asnej’ firmie.”
Segmentacja
“Wizja PF wyra¿a siê w ‘wiatach’ podzielonych na osobne katalogi. Odró¿niaj¹ce siê linie Bullet, Avenue oraz Label mog¹ w przejrzysty sposób zostaæ zaprezentowane klientom koñcowym. Dziêki podzia³owi na segmenty low value – artyku³y o korzystnej relacji jakoæ/cena, medium – artyku³y o redniej cenie, high value – artyku³y ekskluzywne oraz segment tekstylny, prezentujemy siê jako specjalista w ka¿dej dziedzinie. Co wiêcej, mo¿na postrzegaæ PF Concept jako trzech wyspecjalizowanych dostawców jednoczenie. Mówimy o czterech ‘wiatach’, czwarty wiat to world source, oferuj¹cy produkty w pe³ni spersonalizowane, wykonywane na zamówienie wg. specyfikacji klienta. Ufamy, ¿e uda nam siê z sukcesem wprowadziæ now¹ strategiê na rynek. Mielimy dwie mo¿liwoci: dalsz¹ rozbudowê naszej pierwotnej dzia³alnoci jako gift company – generalny dostawca upominków – lub inwestowanie w te cztery rozwijaj¹ce siê segmenty rynku. Bylimy w pe³ni przekonani do tej drugiej opcji. To, ¿e bêdziemy odgrywaæ istotn¹ rolê w segmencie niedrogich gad¿etów, jest dla rynku jedynie kwesti¹ zmiany przyzwyczajeñ.
Innowacja
Aby pozostaæ innowacyjnym nale¿y wzbogacaæ ofertê o nowe produkty. PF Concept wprowadzi³ pod koniec ubieg³ego roku 375 nowych produktów, a w tym roku dodamy do naszego asortymentu jeszcze ponad 700 kolejnych gad¿etów. W ofercie Avenue zostan¹ wprowadzone nowe marki, a tak¿e nowe produkty naszej w³asnej, ci¹gle rozbudowywanej marki Marksman. High end gifts – upominki z górnej pó³ki wyró¿niaj¹ siê wzornictwem i eleganckim opakowaniem, mam tu na myli takie marki jak Parker, Waterman czy Rotring. Label to katalog tekstyliów reklamowych, obejmuj¹cy m.in. Elevate – wyj¹tkow¹ markê pochodz¹ca z Kanady. Bullet to give away’s –niedrogie gad¿ety reklamowe, bardzo popularne na rynku. S¹ to w wiêkszoci artyku³y nieskomplikowane. Wysokie stany magazynowe pozwalaj¹ utrzymaæ nisk¹ cenê. Gwarancjê niskich cen, a w konsekwencji szybki obrót towarem zapewniaj¹ mo¿liwoci finansowe udzia³owców ze Stanów Zjednozynoczonych.
Wydajnoæ
Sposoby robienia zakupów zmieniaj¹ siê, koñcowi klienci sk³adaj¹ zamówienia coraz póniej,
a decyduj¹ca jest cena. Misja Bakx’a polega na tym, by pomóc dystrybutorom w jak najlepszej obs³udze ich klientów na zmieniaj¹cym siê rynku. „W wiecie Bullet wszystko krêci siê wokó³ ceny i szybkoci. Kilka lat temu bylimy liderem, jeli moglimy zrealizowaæ nadruk i dostawê w ci¹gu 6 dni, obecnie mo¿emy realizowaæ zamówienia w zasadzie w ci¹gu 24 godzin.”
Zmiany wewnêtrzne
“Stany magazynowe Bullet znajduj¹ sie w Polsce, pod Poznaniem. Inwestujemy tu na du¿¹ skalê w rozwój mo¿liwoci znakowania. Dlaczego w Polsce? Koszty operacyjne s¹ stosunkowo niskie, a Polacy s¹ dobrymi pracownikami. Ponadto, zalet¹ jest korzystne po³o¿enie geograficzne Polski.” Bakx: “Ludzie myl¹ jeszcze czasem, ¿e w Polsce obowi¹zuj¹ mniej surowe regu³y zarz¹dzania, ale nie jest to prawd¹. W PF pracuje siê zgodnie z metod¹ LEAN, tzw. „szczup³ego zarz¹dzania”, sposób pracy jest oczywicie zgodny z obowi¹zuj¹cymi przepisami, a zak³ad posiada znak jakoci ISO. W szczytowych momentach praca odbywa siê na 102 maszynach, sta³a liczba pracowników produkcyjnych to 360 osób pracuj¹cych na trzy zmiany.”
U³atwienie
“Dziêki temu, ¿e dostarczamy produkty spersonalizowane u³atwiamy pracê dystrybutorom. Poniewa¿ odci¹¿amy naszych klientów, maj¹ oni czas na dodatkow¹ sprzeda¿ czy marketing. Idea “one stop shopping” przek³ada siê na ni¿sze ceny i krótsze terminy. Produkty, które mamy w magazynie mog¹ byæ ozdobione nawet w ci¹gu jednego dnia. Doskonale znamy nasze produkty. Wiemy wszystko o rozmiarach, farbach, procedurach. Wiedzê tê nabywamy podczas specjalistycznych testów. W naszej ofercie nie ma produktów, których nie mo¿na dekorowaæ. Punktem wyjcia jest pytanie: jak¹ technik¹ produkt mo¿e byæ oznakowany i ile czasu to zajmie? W PF nast¹pi³a wewnêtrzna zmiana. Zdecydowalimy siê podj¹æ to wyzwanie, poniewa¿ jestemy przekonani, ¿e coraz wiêcej klientów bêdzie sk³ada³o zamówienia ze znakowaniem. St¹d te¿ nadchodz¹ce rozszerzenie produkcji i pomieszczenia magazynowego w roku 2014. Zamierzamy podwoiæ powierzchniê ³¹czn¹ z 20.000 m2 do 40.000 m2”.
Ambicje
“Dla g³ównego biura, które obecnie znajduje siê w Pittsburghu, ubieg³y rok by³ bardzo dobrym rokiem. Kierunek dzia³ania w Europie ustalamy w porozumieniu z USA. Dobre zaplecze jest niezbêdne dla naszych ambitnych planów”, twierdzi Mike Bakx. “Proszê pomyleæ o wsparciu finansowym koniecznym przy promowaniu setek nowych produktów, dostêpnych w naszych wiatach Bullet , Avenue, Label oraz zarz¹dzaniu zasobami magazynowymi. Nasi klienci wiedz¹, ¿e mog¹ na nas liczyæ.”