Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Nie tylko knedliki – branża reklamowa w Czechach

25.07.2011



Charakterystyka największych graczy na czeskim rynku

Adler

Wejście firmy Adler na rynek czeski w 2000 roku było dobrą wiadomością zarówno dla agencji reklamowych jak i użytkowników końcowych. Od samego początku firma Adler jest jednym z najprężniej rozwijających się producentów i dostawców tekstyliów reklamowych na terenie Czech.
Dysponuje ona nowoczesnymi magazynami o powierzchni 7000 m2. W tym roku firma rozszerzyła ofertę asortymentową. Znalazły się w niej ciekawe produkty, m.in.: kolekcja odzieży dla fanów, kamizelki bezpieczeństwa, modne koszulki, produkty z frotte. Od 1 maja 2009r. Adler jest spółką akcyjną.

Reda
Spośród znaczących firm, w Republice Czeskiej największą spółką jest Reda. Działa ona na rynku już 19 lat. Ostatnio Reda zakończyła budowę hali, która posiada 16 tysięcy miejsc paletowych. Zaletą oferty – w porównaniu z innymi, jest ogromny wybór towarów, które są dostępne niemal natychmiast.

iMi Partner
Imi Partner jest spółką akcyjną i pod względem obrotów 2-gą największą firmą zajmującą się gadżetami reklamowymi. Firma sprowadza towary zarówno z Europy, jak i z Azji, gdzie posiada swoją firmę iMi Asia, która m.in. produkuje artykuły marki Schwarzwolf. Zdaniem Marka Ivicy, Country Managera, gust czeskich klientów, jest trochę inny w Polsce. W Czechach jego zdaniem klienci stawiają na klasykę.

Helma 365
Helma 365 jest wiodącym producentem kalendarzy. Firma powstała w 1992 roku. Główni klienci firmy to agencje reklamowe, księgarnie, sklepy papiernicze. Firma posiada biura również na Słowacji i w Austrii. W Helmie rocznie produkuje się 6milionów kalendarzy, co daje obroty rzędu 180 mln koron czeskich.

Obecnie najczęściej używanymi upominkami u naszych sąsiadów są art. piśmiennicze, kalendarze i notatniki. Większość podmiotów kupuje artykuły promocyjne dwa do trzech razy w roku, najwięcej w okresie przed Bożym Narodzeniem – mówi Monika Hrubalova, dyrektor targów Polygraf. Większość firm w pierwszej kolejności obdarowuje swoich partnerów handlowych. Z perspektywy przyszłości, według klientów, największy potencjał będą miały akcesoria związane z wypoczynkiem i hobby, a także elektronika. Przy wyborze upominków dla większości klientów najważniejszy jest katalog. Osobista wizyta przedstawiciela handlowego jest również ważnym czynnikiem przy wyborze prezentów. Nacisk na jakość prezentów odgrywa ważną rolę w wybranych sektorach, a mianowicie w dziedzinie FMCG, artykułach tytoniowych, alkoholowych i telekomunikacji – podkreśla Hrubalova. Również opakowania upominków wydają się być ważne dla czeskich klientów i są oceniane jako wartość dodana prezentu. Przy wyborze dostawcy upominków, czescy zamawiający stawiają zarówno na cenę, jak i na jakość. Głównymi kryteriami przy składaniu zamówień są wiarygodność dostawcy, jakość usług i produktów. Firmy w poszukiwaniu nowych dostawców, poszukują informacji o produktach w internecie. Specyfika rynku czeskiego sprawia, że osobiste przekazywanie prezentów jest preferowane przez wiele firm, gdyż oferuje możliwości mające na celu wzmocnienie stosunków biznesowych i budowanie przyjaznego wizerunku wśród kontrahentów.