Jak postrzega Pan rolê targów we wspó³czesnym wiecie, zw³aszcza w dobie coraz bardziej rozwijaj¹cej siê oferty internetowej?
– Nale¿y rozpocz¹æ od tego, ¿e du¿ej imprezy targowej nie da siê niczym innym zast¹piæ. To zawsze bêdzie spotkanie cz³owieka z cz³owiekiem. ¯adna inna forma komunikacji nie jest i nie bêdzie tak skuteczna jak bezporednia interakcja. Si³¹ imprez wystawienniczych jest oczywicie to, ¿e potencjalny klient mo¿e dotkn¹æ produktu, omówiæ szczegó³y oferty czy zadaæ szczegó³owe pytania. Zdarza siê czêsto, ¿e i wzi¹æ udzia³ w jakim procesie technologicznym. Podsumowuj¹c, korzystanie z internetu tylko u³atwia codzienn¹ komunikacjê. Nie ma wiêc wielkiej konkurencji miêdzy targami, a szeroko pojêtym internetem. To wszystko raczej siê uzupe³nia.
Jak wed³ug Pana zmienia siê rynek targowy w wiecie zmieniaj¹cych siê centrów ekonomicznych?
– Tam gdzie s¹ centra ekonomiczne tam i pozostan¹ targi. By³ moment, ¿e specjalici z bran¿y bardzo przychylnie spogl¹dali w kierunku Dalekiego Wschodu. Tam te¿ ulokowano du¿e imprezy wystawiennicze. To siê jednak powoli zmienia. Na tym rynku wszystko, co najwa¿niejsze dzieje siê jednak w Europie. Szybka dostêpnoæ towarów, dzia³anie w jednym systemie prawno-ekonomicznym i konkurencyjnoæ cenowa sprawiaj¹, ¿e na przyk³ad Chiny zaczynaj¹ troszeczkê traciæ. Nas cieszy, ¿e takim mocnym centrum staje siê powoli Polska. Ten trend utrzymuje siê od kilku lat.
Jakie s¹ kierunki zmian tego rynku w Europie zanikaj¹cych granic, coraz ³atwiejszej komunikacji i rosn¹cej globalizacji?
– Znikaj¹ce granice bardzo zbli¿y³y do siebie firmy operuj¹ce w tej bran¿y. Tak jak wczeniej wspomnia³em, jednym z beneficjentów tych zmian jest nasz kraj. Kontrahenci z ca³ej Europy coraz chêtniej podejmuj¹ wspó³pracê z polskimi podmiotami. Wiedz¹, ¿e nam siê jeszcze chce pracowaæ, jestemy innowacyjni i mamy sporo do zaoferowania. Nie bez znaczenie jest te¿ po³o¿enie naszego kraju na styku Europy zachodniej i wschodniej. Mamy uznan¹ markê po obu stronach. To, ¿e jestemy traktowani bardzo powa¿nie daje siê odczuæ w³anie podczas targów Remadays. I oby taki kierunek zosta³ utrzymany.
Jakie perspektywy stoj¹ przed organizatorem RemaDays?
Mylê, ¿e coraz lepsze i mamy podstawy ¿eby tak w³anie rozumowaæ. Od kilku lat, ka¿da kolejna organizowana przez nas impreza w Warszawie bije rekordy frekwencji. RemaDays s¹ najwiêkszymi targami bran¿owymi w Europie rodkowej. Dosz³o ju¿ do tego, ¿e w Centrum Expo XXI zaczêlimy siê nieco dusiæ. To sk³oni³o nas do zmiany lokalizacji. Widz¹c zainteresowanie zarówno ze strony wystawców jak i goci w przysz³oæ patrzymy z du¿ym optymizmem.
W przysz³ym roku Rema zapowiedziana jest w nowym miejscu. Jakie by³y przes³anki tej decyzji?
– W przysz³ym roku Targi Reklamy i Poligrafii RemaDays odbêd¹ siê w zdecydowanie bardziej komfortowych warunkach. Chc¹c rozwijaæ nasz¹ imprezê, a taki cel zawsze nam przywieca³, musielimy podj¹æ zdecydowane kroki. Z roku na rok ros³a iloæ zwiedzaj¹cych i by³y na przyk³ad momenty, ¿e nagle jedna z hal ca³kowicie siê „zakorkowa³a”. Tych przes³anek by³o jednak zdecydowanie wiêcej.
Jak¹ rolê odegra³y wzglêdy finansowe?
– Akurat finanse nie stanowi³y dla nas problemu i nie by³y czynnikiem który wp³yn¹³ na nasz¹ decyzjê.
Czy zosta³y przeprowadzone symulacje dotycz¹ce mo¿liwoci przeprowadzenia imprezy w nowej lokalizacji?
– Oczywicie, bo takich decyzji nie podejmuje siê z dnia na dzieñ. By³o kilka pomys³ów, ale ostatecznie postawilimy na Expo Warsaw Nadarzyn pod Warszaw¹. Bêdziemy dysponowaæ zdecydowanie wiêksz¹ powierzchni¹ wystawiennicz¹. Na parkingach znajdzie siê miejsce dla ponad trzech tysiêcy pojazdów. Wiadomo jakie by³y z tym dotychczas problemy. Zwiedzaj¹cy bêd¹ mieli mo¿liwoæ swobodnego przemieszczania siê, a co najwa¿niejsze skorzystania z wiêkszej liczby miejsc do odpoczynku.
Czy nie obawiacie siê powtórki sytuacji z prób¹ przerzucenia czêci targów w halach Marsa?
– To by³a zupe³nie inna sytuacja. Chêæ wystawienia siê w tym miejscu wyrazi³o 20 firm, a pozostali chcieli pozostaæ przy Pr¹dzyñskiego. Zrezygnowalimy z tego pomys³u, zarówno ze wzglêdu na goci jak i wystawiaj¹cych. Po wyczerpuj¹cym dniu spêdzonym w halach Expo XXI, nie wszystkim chcia³oby siê podró¿owaæ w inne miejsce. S³absze zainteresowanie dotknê³oby z kolei firmy prezentuj¹ce swoje produkty. Dlatego tym razem nie dzielimy targów, a w ca³oci przenosimy w dogodniejsz¹ lokalizacjê.
Czy zamierzacie uruchomiæ transport ze ródmiecia?
Bêdziemy starali siê zachowaæ wszystkie udogodnienia jakie mieli dotychczas zwiedzaj¹cy. Specjalne busy bêd¹ kursowaæ z lotniska dok¹d mo¿na dojechaæ kolejk¹ miejsk¹. Zastanowimy siê jeszcze czy ze wzglêdu na przyzwyczajenia naszych goci nie utrzymaæ specjalnego po³¹czenia z Warszawy Zachodniej. Hale usytuowane s¹ na przeciêciu najwa¿niejszych dróg krajowych i autostrad. Bêdzie wiêc mo¿liwoæ ominiêcia centrum stolicy. Mylê, ¿e przysz³oroczni gocie RemaDays bêd¹ zadowoleni z naszych propozycji.
Na ile decyzja ta konsultowana by³a z wystawcami, a je¿eli to jakie by³y opinie?
– Po zakoñczeniu tegorocznej imprezy kontaktowalimy siê dok³adnie ze wszystkimi wystawcami. To w³anie na bazie ich uwag podjêlimy decyzjê. Wiedzielimy jedno, ¿e pozostawimy imprezê w Warszawie. Zbieralimy opinie na temat powierzchni wystawienniczej, komfortu pracy, mo¿liwoci komunikacyjnych i wysz³o, ¿e najlepiej wszelkie wymogi spe³ni Expo Warsaw Nadarzyn pod Warszaw¹. Mylê, ¿e nowa formu³a zaproponowana wystawcom sprawdzi siê.
I to samo pytanie, ale dotycz¹ce goci RemaDays?
– Ju¿ podczas targów gocie zwracali siê do nas z ró¿nymi sugestiami i uwagami. Uzbieralimy te¿ spor¹ korespondencjê mailow¹. Te uwagi powtarza³y siê ju¿ od kilku lat. Znalimy tak dobrze problem, ¿e a¿ za dobrze. Brakowa³o miejsca do odpoczynku, hale ze wzglêdu na swoja przepustowoæ czêsto by³y zablokowane. Spora bol¹czkê stanowi³y te¿ parkingi. Teraz to siê zmieni.
Targi Poznañskie ruszy³y z szerok¹ informacj¹ o Reklamie360. Wobec dotychczasowych pomys³ów MTP wydaje siê, ¿e te plany s¹ warte uwagi. Jest to najszersza i najdalej id¹ca propozycja na rynku reklamowym skierowana do tej bran¿y. Zamierzaj¹ca zaanga¿owaæ najwiêksze agencje kreatywne. Przy tych zapowiedziach oferta Remy wypada s³abo – ogranicza siê niemal jedynie do sprzeda¿y powierzchni wystawienniczej.
Jak Pan skomentuje ofertê Reklamy360?
– Nie wiem tak naprawdê z czego bierze siê opinia, ¿e oferta Reklamy360 bêdzie najszersz¹ na rynku. O wielkoci imprezy decyduje liczba wystawców, to co prezentuj¹ i jakie dziêki temu wzbudza zainteresowanie zwiedzaj¹cych. O tym jaki jest zasiêg targów mo¿na siê przekonaæ dopiero wtedy jak siê odbêd¹. Nie bêdê wiêc komentowa³ zapowiedzi. Politycy w czasie wyborów te¿ potrafi¹ mnóstwo naobiecywaæ, a z realizacj¹ obietnic jest du¿o gorzej.
Czy bran¿a reklamowa na naszym rynku potrzebuje tego typu dzia³añ, czy te¿ mo¿e
wystarcza to, co dzieje siê za nasz¹ zachodni¹ granic¹?
– Wszystko co nowe dobrze robi bran¿y. Nie musimy specjalnie kierowaæ siê tym co dzieje siê za nasz¹ zachodni¹ granic¹. Rynek polski ma siê bardzo dobrze. To w³anie my stajemy siê coraz bardziej atrakcyjni i mamy coraz wiêcej do powiedzenia. Mnóstwo firm z naszego kraju wrêcz wyspecjalizowa³o siê w obs³udze kontrahentów z „zachodu”. Na RemaDays te¿ pojawia siê coraz wiêcej wystawców i goci z ca³ej Europy. To utwierdza nas w tym, ¿e idziemy dobr¹ drog¹.
Czy zamierzacie Pañstwo co zmieniæ w swojej ofercie?
Zaczêlimy od najwa¿niejszego czyli zmiany lokalizacji. To pozwoli nie tylko zwiêkszyæ liczbê wystawców do oko³o siedmiuset, czy polepszyæ komfort pracy. Poprzez przenosiny wzrosn¹ mo¿liwoci przeprowadzania imprez towarzysz¹cych. Rozronie siê RemaCongress, a z ciekawostek ju¿ mogê zapowiedzieæ, ¿e podczas RemaDays 2016 odbêd¹ siê Mistrzostwa Polski w obklejaniu foliami samochodów. Nasza oferta zostanie znacznie rozszerzona i tym samym jeszcze wzronie atrakcyjnoæ naszych targów, tak¿e w oczach naszych goci.