Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

„Dopóki piłka w grze, wszystko jest możliwe”

19.07.2022

Czy są tu jacyś kibice? 🙂 Myślę, że tak – każdy z nas ma jakąś ulubioną dyscyplinę, którą śledzi albo inspiruje się pod kątem swoich sportowych pasji.

Faktem jest, że w świecie sportu nie ma nudy, cały czas coś się dzieje. Stadiony i inne obiekty rekreacyjne są oblegane; olimpiady, paraolimpiady, wyścigi, rajdy, igrzyska czy turnieje rozgrzewają nas do czerwoności przez cały rok. Dla Polaków spory zastrzyk wrażeń dostarczyła ostatnio Iga Świątek. Obecnie wielu z nas wiernie ogląda rozgrywki w piłce nożnej Ekstraklasy i Ligi Mistrzów, a już na koniec tego roku czekają na nas jeszcze bardziej emocjonujące chwile. Nie da się ukryć, że od wielu lat to właśnie piłka nożna zajmuje pierwsze miejsce jako najpopularniejsza dyscyplina z liczbą 4 miliardów fanów (!) – to więcej niż połowa populacji świata. Jak uznali twórcy jednego z rankingów, fenomenem tego sportu jest to, że nie wymaga on konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu – wystarczy po prostu piłka. Dlatego ta dyscyplina zyskała dużą popularność zarówno w bogatych, jak i w biedniejszych krajach, przyciągając rzesze fanów na trybuny i boiska amatorskie, a także przed telewizor. Potwierdza to słowa polskiego trenera wszech czasów, Kazimierza Górskiego, który powiedział: „Piłka to prosta gra. Nie potrzeba do niej filozofii”.

Społeczność kibiców stanowią i kobiety, i mężczyźni. Niezależnie od wieku czy wykształcenia, środowisko fanów zdaje się być dodatkowo podzielone. Pierwszą grupę stanowią kibice, którzy wiedzą to, co oczywiste – a co stwierdził Kazimierz Górski – że „piłka jest okrągła, a bramki są dwie. Albo my wygramy, albo oni”. Drugą grupę stanowią prawdziwi zapaleńcy, entuzjaści, którzy najchętniej biegaliby z piłkarzami po murawie podczas meczu – to tak, oczywiście, trochę z przymrużeniem oka 🙂

Zachowanie fanów-entuzjastów podczas meczu bywają jeszcze bardziej ekstremalne, gdy na boisku znajduje się ulubiony zawodnik czy rodak; gdy ulubiona drużyna rywalizuje. Często fani nakręcają się wtedy jeszcze bardziej, chcąc pokazać swoje zaangażowanie. Prawdziwi kibice utożsamiają się całkowicie z drużyną, co widać po ich wypowiedziach i zachowaniu. Siedząc przed telewizorem, mówią z satysfakcją „my” – np. „musimy wygrać” – kiedy chcą pokazać mobilizację. Natomiast jeśli coś idzie nie po ich myśli, z niezadowoleniem wypowiadają się w formie „oni”, padają słowa „jak oni grają” itp. Doskonale wiemy, że te komentarze nie zostaną usłyszane przez graczy i nie wpłyną na wynik, jednak to normalne zachowanie pod wpływem emocji. Te z kolei sięgają zenitu, gdy padnie gol – oczywiście dla naszej drużyny. Stajemy się wtedy wyjątkowo głośni, krzyczymy i podskakujemy. Jednak jeśli gol strzeli drużyna przeciwna, potrafimy nawet niezamierzenie przekląć, wyzywamy przeciwnika, a na koniec ogarnia nas smutek i złość.

Wracając do jesiennych wydarzeń, z racji tego, że nasza narodowa drużyna przeszła eliminacje, większość z nas pewnie śledzić będzie rozgrywki XXII Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Katarze. Nie każdy zapewne będzie mógł pozwolić sobie, by kibicować na żywo polskiej drużynie, dlatego dla tych, którzy zostaną w kraju, z pewnością nie zabraknie miejsc w strefach kibica w lokalach i pubach, a gros z nas zasiądzie po prostu wygodnie na kanapie w domu.

Wyobraźmy sobie więc już dziś, co nas czeka 🙂 Generalnie sytuacja jest dobrze znana, bo nie pierwszy mecz i nie pierwsze mistrzostwa, w których kibicujemy naszym, ale przygotować się trzeba. Flaga biało-czerwona to podstawa w każdym domu i nie zawahamy się jej powiesić. Jeśli chodzi o wygląd 100% kibica, to tworzą go przede wszystkim: koszulka, szalik, kapelusz lub czapka, a dla odważniejszych – czerwona peruka. Nie zapomnijmy także pomalować twarzy lub zamiast farbek można użyć też specjalnych naklejek w kształcie flagi na policzki (miejmy nadzieję, że pozostaniemy już bez masek). Inne gadżety-niezbędniki kibica to wuwuzele i łapki, ale tak naprawdę jedynym, co ogranicza fana piłki nożnej, jest jego wyobraźnia.

W co jeszcze warto się zaopatrzyć? Na przykład w „klaskacz kibica”, który zrobi trochę hałasu, jak już głos zachrypnie od okrzyków. Nikt nie zabroni nam udekorowania domu czy auta barwami reprezentacji. W środku można zawiesić minikoszulkę lub szalik, a na lusterka samochodowe nałożyć specjalne pokrowce, które jeszcze bardziej podkreślą klimat świętowania i podświadomie zmobilizują nas do wspierania drużyny na odległość. Kibicowanie integruje nas samych i buduje relacje społeczne, daje także wiele radości, śmiechu, okazję do przeżywania wielu emocji i dzielenia się pozytywną energią. Na koniec podpowiem jeszcze, by zaopatrzyć się w zdrowe przekąski i napoje, bo na pewno będziemy kuszeni biało-czerwonymi opakowaniami z każdej strony, ale jeśli już po nie sięgamy – to spróbujmy chociaż dodać np. orzechy włoskie czy suszone morele do 90-minutowego „menu meczowego”.

I pamiętajmy, że – powtarzając za Kazimierzem Górskim – „chodzi o to, żeby strzelić jedną bramkę więcej od przeciwnika”.

Pozwoliłam sobie przeprowadzić niezależną ankietę, w której wzięło udział 55% mężczyzn i 45% kobiet. Poniżej wyniki i odpowiedzi, które potwierdzają fakt popularności piłki nożnej (75% ankietowanych) oraz gadżetów kibicowskich. W czołówce wyników znalazły się szaliki, w których posiadaniu jest 60% osób, a na drugim miejscu z 35% poparciem uplasowały się koszulki. Trzecie miejsce przypadło ex aequo (15%) upominkom takim jak trąbki, bluzy, odzież oraz flagi narodowe i drużynowe. 65% ankietowych uczestniczy czynnie w meczach piłki nożnej (na poziomie ligowym, ekstraklasy lub reprezentacji Polski). 60% ankietowych wymieniło Roberta Lewandowskiego jako sportowca numer 1, a 10% badanych osób wskazało Igę Świątek. Jak wynika z udzielonych odpowiedzi na ostatnie pytanie, 75% ankietowych będzie aktywnie kibicować biało-czerwonym od 21 listopada 2022 podczas FIFA World Cup Qatar 2022.

 

  1. Jaką dyscyplinę sportową oglądasz najczęściej w TV / śledzisz rozgrywki sportowe w Internecie?

  • 75% PIŁKA NOŻNA

  • 10% Tenis

  • Pojedyncze głosy uzyskały dyscypliny: Siatkówka, Skoki, Kajakarstwo lub Biegi, MMA lub  Reebok CrossFit Games

  • 5% ankietowych nie śledzi żadnej dyscypliny

  1. Czy posiadasz jakieś gadżety kibicowskie? Jakie to gadżety?

 

  • 60% Szalik

  • 35% Koszulki

  • 15% Trąbka-wuwuzela

  • 15%Bluzy i inna odzież

  • 15% Flagi

  • 10%Czapki

  • Pozostałe gadżety w mniejszości: Breloki, Otwieracz do piwa , Kubek, Kufel z logo, pościel, plecako-worek

  • 25% ankietowych nie posiada żadnego gadżetu kibica

  1. W jakim wydarzeniu sportowym brałeś/brałaś udział jako kibic na żywo / bierzesz udział najczęściej?

 

  • 65% mecz piłki nożnej (ligowy, ekstraklasy lub reprezentacji Polski)

  • 20% nie bierze udziału

  • Pojedyncze głosy: Wyścig Formuły 1, Survival Race, lokalny mecz koszykówki

 

  1. Wymień nazwisko sportowca, który pierwszy przychodzi Ci na myśl

 

  • 60% Robert Lewandowski

  • 10% Iga Świątek

  • Pojedyncze głosy otrzymali: Cristiano Ronaldo, Krzysztof Kotorowski, Mariusz Pudzianowski, Usain Bolt, Carlos Alcaraz, Joanna Jędrzejczyk, Kamil Stoch

 

  1. Czy będziesz śledzić rozgrywki Mistrzostw Świata w Katarze? 🙂

 

  • 75% Tak

  • 20% Nie

 

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu Gifts Journal Polska. Do pobrania TUTAJ