Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

Branża, która żyje latem

21.07.2011

Plaża – najlepsze miejsce do reklamy
Mimo ograniczeń sezonowych gadżety plażowe przy dobrej pogodzie sprzedają się świetnie. Są umiarkowanie tanie, duża ich część należy do najtańszych produktów reklamowych, co sprawia, że cieszą się dużą popularnością. Lato i relaks sprzyjają reklamie. Z jednej strony konsumenci właśnie wtedy na niektóre rzeczy wydają największe kwoty (np. napoje, lody), z drugiej strony dobrze przygotowana, wakacyjna kampania reklamowa z wykorzystaniem pozytywnego przekazu i zastosowaniem gadżetu reklamowego ma bardzo dużą skuteczność. Umysł człowieka na urlopie, mimo iż potrzebuje odpoczynku od codziennego szumu informacyjnego jest w stanie dużo bardziej zaangażować się w treść promocji, jeśli tylko wiąże się ona z rozrywką. Dlatego jako gadżety wykorzystuje się najczęściej artykuły do wszelakiej aktywności fizycznej: piłki, paletki, gry plażowe itp. Od lat sprawdzają się również obszerne torby plażowe – koniecznie w jaskrawych kolorach – mówi Kazimierz Śniadek z Inspirion Polska.

Rynek a pogoda
Na sprzedaż gadżetów istotny wpływ ma pogoda. Przy ciepłej wiośnie szczyt sprzedaży osiąga  najwyższą wartość już w kwietniu. Gorące lato natomiast może sprawić, że boom będzie trwał nieznacznie dłużej, gdyż zawsze kończy się wraz z początkiem września. Producenci starają się  dopasować swój asortyment nie tylko do klientów spędzających wakacje nad polskim morzem, ale także dla tych, którzy odpoczywać będą w cieplejszym klimacie. Specjalnie dla nich firmy przygotowują serię produktów, które umilają czas nawet przy temperaturze 40 st. C. W wypadku mniej upalnej aury producenci proponują zaopatrzyć się w akcesoria do grillowania. W naszej ofercie dużym zainteresowaniem cieszą się zestawy sztućców do grilla, a także kosze piknikowe – mówi Weronika Pędziwiatr z firmy MACMA Polska.

Plażowe trendy
W branży, jak na całym rynku artykułów promocyjnych, coraz popularniejsze stają się ekologiczne produkty. Dlatego też duża część materiałów z jakich zostały wykonane plażowe gadżety jest dobierana pod kątem ich ponownego przetworzenia. Importerzy uważają, by sprowadzane towary plażowe nie zawierały niebezpiecznych dla zdrowia surowców i substancji, a także by nie eksploatowały środowiska. Dlatego też coraz częściej pojawiają w katalogach upominki wykorzystujące naturalne źródła energii. Trendy na rynku wskazują na potrzebę oferowania innowacyjnych produktów, funkcjonalnych rozwiązań przy użyciu ekologicznych materiałów. Również coraz bardziej modne jest wykorzystanie energii słonecznej w urządzeniach elektronicznych takich, jak radia plażowe, ładowarki, które, obok niewątpliwych korzyści dla środowiska, dodatkowo zwiększają poczucie niezależności ich właścicieli – podkreśla Jan Siekierski z AXPOL Trading. Wprowadzając najnowsze trendy do tego segmentu rynku, producenci i importerzy walczą o klientów, którzy coraz częściej oprócz interesującego designu kierują się możliwościami gadżetów. Nowe technologie, w które zaopatrzone są artykuły z wyższej półki pozwalają na to, by nie był to tylko i wyłącznie sezonowy zakup.
W tym roku modne będą, tak jak ostatniego lata, jaskrawe barwy. W tym sezonie przodował będzie najmodniejszy obecnie kolor magenty, powstający z połączenia czerwieni i koloru niebieskiego – twierdzi Weronika Pędziwiatr z firmy MACMA Polska. W takim kolorze będą sprzedawane torby plażowe, wodoszczelne etui, ręczniki i maty plażowe, a także parawany chroniące wczasowiczów przed wiatrem. Oczywiście tak jak co roku pojawi się popularny motyw marynistyczny. Produkty w tym wzorze cieszą się stałym zainteresowaniem wśród klientów.

Sezonowy problem producentów
Specyfika branży powoduje, że trudno o sukces, kiedy produkuje się i importuje tylko i wyłącznie sezonowe produkty. Niepewna sprzedaż, w dużym stopniu zależna od kapryśnej pogody, powoduje, że duża część firm opiera się na modelu „one stop shopping”. Dla większości przedsiębiorców z tego segmentu rynku, gadżety plażowe są jedynie częścią oferty. Producenci poszerzając katalogi, otwierając się nie tylko na kolejne rynki, ale zwracając się wprost do klienta i oferując przez internet możliwość dokonania zakupów detalicznych. Przepełnienie w sektorze B2B każe producentom i importerom szukać nowych kanałów zbytu. Na rynku akcesoriów plażowych dużą wagę przywiązuje się do technicznych możliwości realizacji zamówień. Dla większości nabywców artykułów reklamowych zawsze pożądane i ważne są: cena, jakość, wybór i czas realizacji. Przekładając to na rynek dostawców artykułów reklamowych, wpływ na sukces ma zatem szeroki wybór produktów, oferowanych w atrakcyjnych cenach, dostępnych bezpośrednio z magazynów z możliwością szybkiego oznakowania i dostawy – mówi Jan Siekierski z AXPOL Trading.
Trudno określać prognozy rynkowe dla tej branży, nie znając możliwych scenariuszy pogodowych. Na szczęście dla producentów i importerów wiele branż (m.in. artykuły spożywcze) ma latem wzmożoną sprzedaż, a bez widocznej promocji nie można zaistnieć na rynku. Dlatego agencje reklamowe, zamawiające artykuły plażowe, niezależnie od pogody, tworzą bogate kampanie wizerunkowe dla klientów. Jednak, jak mówią producenci, przy dobrze zorganizowanej sprzedaży i bogatej ofercie zawierającej pierwszorzędne produkty nawet pogoda nie jest w stanie popsuć wyników handlowych.