6 barier, które trzeba wyeliminowaæ, aby rozwija³a siê polska gospodarka
Skomplikowane ustawodawstwo, ró¿norodna interpretacja przepisów podatkowych, ograniczenia w kosztach, biurokracja, brak wsparcia polskich eksporterów oraz problematyka przetargów –
„6 najwiêkszych barier dla rozwoju biznesu” jakie wskazano podczas debaty w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej. Podczas spotkania wrêczono równie¿ medale z okazji 25-lecia Krajowej Izby Gospodarczej za „wspieranie rozwoju samorz¹du gospodarczego i przedsiêbiorczoci”.
Organizatorem wydarzenia by³a Polska Izby Artyku³ów Promocyjnych.
Medalami KIG, które wrêczy³ wiceprezes i dyrektor generalny Krajowej Izby Gospodarczej Marek K³oczko nagrodzono: Danutê Baku³ê, Zbigniewa Kaczora, S³awomira Giefinga, Zbigniewa Grzeszczuka i Roberta Za³upskiego.
Po uroczystoci rozpoczê³a siê debata z udzia³em ekspertów, pos³ów na Sejm, mediów i organizacji zrzeszaj¹cych przedsiêbiorców.
– Organizowana debata, pozwoli na kontynuowanie dyskusji na temat barier napotkanych przez przedsiêbiorców w swojej codziennej dzia³alnoci. Jest to niezmiernie cenna inicjatywa maj¹ca na celu podniesienie standardów zwi¹zanych z dzia³alnoci¹ firm na polskim rynku – napisa³ w pimie skierowanym do PIAP-u W³adys³aw Kosiniak-Kamysz, Minister Pracy i Polityki Spo³ecznej.
W pierwszej kolejnoci dyskutowano o skomplikowanym ustawodawstwie oraz tym, jak przedsiêbiorcy maj¹ sobie radziæ w g¹szczu przepisów.
– W 2014 r. zajêlimy niechlubne I miejsce w liczbie nowych aktów prawnych publikuj¹c 25634 dokumentów. Jestem wrogiem nadregulacji. Trzeba siê temu ostro przeciwstawiaæ aby nast¹pi³a normalizacja ¿ycia spo³ecznego i gospodarczego – powiedzia³a Anna Kalata, by³a Minister Pracy i Polityki Spo³ecznej.
Kolejnym problem jest ró¿norodna interpretacja przepisów.
– Mamy do czynienia nie tylko z ró¿n¹ interpretacj¹ prawa np. w zale¿noci od miast a nawet dzielnic, ale tak¿e zauwa¿amy parali¿ decyzyjny. Z jednej strony urzêdnicy boj¹ siê podj¹æ wi¹¿¹ce decyzje. Z drugiej podejmuj¹ najczêciej te na niekorzyæ podatnika – powiedzia³ Robert Za³upski, dyrektor generalny OOH magazine.
Ryszard Marciñczak, prezes Warszawskiej Izby Gospodarczej podkreli³, ¿e ma³e i rednie przedsiêbiorstwa to 82% polskiej gospodarki,które generuj¹ najwiêksze przychody dla Pañstwa. Potwierdzi³, ¿e w³anie ma³¹ firmê najszybciej mo¿na roz³o¿yæ decyzj¹ urzêdu skarbowego. W jego opinii powinnimy skupiæ siê na innowacyjnoci polskich przedsiêbiorstw, która jest kluczem do dalszego sukcesu Polski.
– Przedsiêbiorcy zorientowali siê, ¿e jak nie bêdzie reprezentacji, to ¿aden z ich problemów nie zostanie rozwi¹zany. Muszê podkreliæ, ¿e wszelkiego rodzaju izby powsta³y oddolnie – powiedzia³ Marciñczak.
O problemie nieproporcjonalnoci kar do przewinieñ poruszanym na Komisji Gospodarki mówi³ Marcin wiêcicki – pose³ na Sejm RP. – Orzeczenia Trybuna³u Konstytucyjnego o zasadzie proporcjonalnoci mówi¹, ¿e kara powinna byæ najmniejsza, która wywo³a³a po¿¹dany skutek – mówi³ pose³ wiêcicki.
Ma wielk¹ nadziejê, ¿e wszystko pójdzie w stronê wspieraj¹c¹ rozwój przedsiêbiorczoci.
Tematem biurokracji zajmowano siê w kontekcie rozliczania wniosków unijnych.
Paulina Zadura-Lichota, dyrektorDepartamentu Rozwoju Przedsiêbiorczoci i Innowacyjnoci
Polska Agencja Rozwoju Przedsiêbiorczoci wskazywa³a na pozytywne zmiany w rozliczaniu wniosków unijnych.
– System nowych dotacji jest w miarê jednolity. Wprowadzilimy system spo³ecznych konsultacji oraz jednolity generator wniosków, co umo¿liwi lepsze wydatkowanie rodków unijnych.
Kwestie przetargów i ich wadliwego rozstrzygania w oparciu o kryterium cenowym nadal s¹ du¿ym problemem ma³ych i rednich firm.
– Mam wra¿enie, ¿e pêtla na szyi przedsiêbiorcy zaciska siê coraz bardziej co jest bardzo z³ym sygna³em – mówi Anna Szczeniak, dyrektor Instytutu Badañ nad demokracj¹ i przedsiêbiorstwem prywatnym. Przedsiêbiorcy musz¹ powiêcaæ co raz wiêcej uwagi i ponosiæ coraz wiêksze wydatki aby sprostaæ ustawodawcy. W przypadku przetargów tylko 7-9% sk³adanych ofert wygrywa – doda³a Anna Szczeniak.
– Reforma i gotowoæ do zmian musi siê zacz¹æ siê teraz. Przedsiêbiorcy musz¹ stawiaæ i co wiêcej podkrelaæ uczciwoæ prowadzenia dzia³alnoci gospodarczej. W mojej opinii inflacja prawa jest nieporozumieniem – powiedzia³a Anna Szczeniak.
O ograniczeniach w kosztach prowadzenia dzia³alnoci mówiono w kontekcie wydatków na reklamê.
– Nie wiem dlaczego bran¿a artyku³ów promocyjnych jest ograniczona limitami. To nie tylko niesprawiedliwoæ w odniesieniu do innych mediów, ale tak¿e du¿e ograniczenie w rozwoju bran¿y, kilkudziesiêciu tysiêcy przedsiêbiorców dzia³aj¹cych na tym rynku – powiedzia³ Tomasz Chwi³owicz, prezes Polskiej Izby Artyku³ów Promocyjnych.
Prezes PIAP podkrela³, ¿e w³anie artyku³y promocyjne mog¹ byæ dwigni¹ w rozwoju ma³ych i rednich przedsiêbiorców. Ku zaskoczeniu goci pokaza³ w³anie tak¹ dwigniê.
– Ma³e i rednie przedsiêbiorstwa nie staæ na drog¹ reklamê w TV, radiu czy prasie. Dlatego najlepszym nonikiem informacji o ich firmie i reklamy, jest Internet i w³anie artyku³y promocyjne.
– Musimy podkreliæ, ¿e artyku³y promocyjne s¹ codziennym narzêdziem pracy, choæ dla wielu osób w tym urzêdników kojarz¹ siê wy³¹cznie z upominkami reklamowymi. Najmniejszy billboard wiata czyli d³ugopis, notes, kalendarz, koszulka, ubranie firmowe, kubek, kalendarz, dysk przenony s³u¿¹ nam codziennie, a dla firmy przekazuj¹cej takie artyku³y s¹ w³anie nonikiem reklamy – powiedzia³ Robert Za³upski.
Nieodp³atne przekazanie towarów ograniczone jest do kwoty 10 z³ – czyli ok., 2,4 Euro. Przyk³adowo w innych krajach: Austria – 40 EUR netto, Belgia – 50 EUR netto, Hiszpania – 90 EUR netto, Irlandia – 20 EUR netto.
Anna Kalata zwróci³a uwagê na fakt, ¿e tylko 15% przedsiêbiorców zrzesza siê w organizacjach przez co ich g³os nie jest s³yszalny przez rz¹d. Wskaza³a na problem s³abego wsparcia polskich eksporterów. Skomplikowane procedury, obawy o wsparcie polityków dla przedsiêbiorstw jakie chc¹ wchodziæ na nowe rynki to najwiêksze problemy z jakimi musimy siê uporaæ jak najszybciej.
Zarz¹d Polskiej Izby Artyku³ów Promocyjnych zapowiada kontynuacjê podjêtych podczas debaty dzia³añ. Zamierza zwróciæ siê do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki oraz Pos³ów z oficjalnym listem, w którym przedstawi postulaty poruszone podczas debaty w imieniu wszystkich przedsiêbiorców.
FOTORELACJA Z WYDARZENIA DEBATA „6 NAJWIÊKSZYCH BARIER DLA ROZWOJU BIZNESU”
Polska Izba Artyku³ów Promocyjnych jest organizacj¹ zrzeszaj¹c¹ przedsiêbiorców z bran¿y artyku³ów promocyjnych. Ma ona na celu reprezentowanie i dbanie o interesy tych firm. Jest organizacj¹ konsoliduj¹c¹ bran¿ê, partnerem do rozmów z decydentami kszta³tuj¹cymi zewnêtrzne warunki funkcjonowania, organizatorami targów i mediów. Izba jest partnerem do kontaktów z podobnymi stowarzyszeniami z innych krajów. Obecnie PIAP wraz z Cz³onkami Za³o¿ycielami liczy ponad 150 Cz³onków. Liczba ta ronie w ostatnich miesi¹cach w zwi¹zku z aktywizacj¹ dzia³añ marketingowo-promocyjnych Izby.
Wiêcej informacji o Izbie na stronie: www.piap-org.pl
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Wojniak, biuro@piap-org.pl | tel. 791 354 426