Jedyny magazyn poświęcony
wyłącznie upominkom reklamowym

„Więc chodź, pomaluj mój świat, na żółto i na niebiesko…”

10.05.2022

A może też na zielono? Małymi krokami zbliżają się święta Wielkiej Nocy – krótsze i niewymagające takiego poświęcenia w przygotowaniach, ale na pewno niosące wesołą atmosferę. I tak właśnie mi przyszły na myśl słowa tej piosenki. Zastanawiam się, z jakiego powodu – czy to może kwestia tego, jakie kolory lubimy sami, czy fakt pewnych przyzwyczajeń związanych z daną okolicznością.

Minione święta Bożego Narodzenia uświadomiły mi, jak ważne są upodobania kolorystyczne w naszym życiu i jak ogromny wpływ mają na nasze samopoczucie, emocje i na odbiór nas samych przez otoczenie. Bo jest to również pewna wiadomość, którą chcemy przekazać; jak i w drugą stronę – możemy się domyślić, co dana osoba przeżywa. W końcu nikt nie zabroni mieć w domu czarnej choinki z czarnymi bombkami, jednak z pewnością będzie budzić ona zupełnie inne emocje, niż choinka w bieli lub ubrana w czerwień – barwę energii i kolor symbolizujący wyzwanie, miłość, moc, przygodę i życie pełne pasji.

Świat kolorów ma swoją „mowę”, podobnie jak można odczytywać mowę ciała. Kolory działają na nas we wszystkich dziedzinach i sferach życia, i są na pewno osobiste dla każdego z nas. Ponadto odgrywają bardzo dużą rolę w reklamie jako podstawa komunikacji, mogą motywować i zachęcać do działania, ale też być narzędziem manipulacji. Kwestia odbioru przez nas danych barw zależy od wielu czynników, stanów emocjonalnych związanych z podejściem do życia, czy nawet humorem w danym momencie. Zrozumiałe jest więc, że żaden artysta, który chce przedstawić smutek na obrazie, nie namaluje go kolorowymi farbami. Z kolei dla jednych np. kolor różowy może stanowić ulubioną barwę i uspokajać, a dla kogoś innego może być wręcz męczący, drażniący i odpychający. Stąd też magia barw ma duży wpływ na wybory dokonywane podczas zakupów, gdzie cechy produktu dla niektórych osób nie mają większego znaczenia, jeśli kolor jest dla nich idealny.

Wracając jednak do Wielkanocy, najczęściej spotykanym kolorem – zwanym też kolorem słońca czy złota – jest żółty. Przywołuje pozytywne emocje, radość, śmiech, zabawę, optymizm czy wypoczynek, przez co kojarzy się również z dobrymi wspomnieniami. Drugi kolor, jaki pojawia się najczęściej w klimacie tych świąt, to zieleń, kojarzona z budzącą się do życia wiosną, naturą, środowiskiem i zdrowiem. Dodatkowo jest symbolem powodzenia, odnowienia i młodości. A gdy świat wokół się zazielenia, to nasze odczucia są również pełne pozytywnych emocji i wszechogarniającej radości. Również wszelkie odcienie pastelowe, którymi często przyozdabiamy wielkanocne pisanki, są mile widziane, a barwy z wiosennych bukietów tulipanów idealnie komponują się z nimi na stole.