Rynek artykułów promocyjnych cały czas udowadnia nam, jakim silnym i efektywnym jest narzędziem marketingowym. Artykuły reklamowe, obok swojej tradycyjnej roli medium marketingowego, zawsze będą nieprzemijającym trendem zarówno dla tych na start, jak i w dużym, i małym biznesie, w instytucjach, organizacjach oraz działalności non profit. To najbardziej efektywny, biorąc pod uwagę koszty, sposób na promocję w każdym biznesie.
Produkty promocyjne mają największy oddźwięk i zapadają w pamięć, wyprzedzając media takie jak: telewizja, druk i reklama online.
PRODUKTY PROMOCYJNE – wysoce ukierunkowane zindywidualizowane i niedrogie, a jednocześnie jedyne medium reklamowe zdolne zaangażować wszystkie pięć zmysłów. Zadrukowany, namacalny produkt zmienia zwykłą wiadomość w marketingowe doświadczenie, które można – widzieć, dotknąć, usłyszeć, poczuć i posmakować.
Kilka zadziwiających faktów na temat artykułów reklamowych:
73% ludzi używa produktu promocyjnego przynajmniej raz w tygodniu
45% ludzi używa produktu promocyjnego przynajmniej raz dziennie
58% osób zachowa produkt reklamowy od roku do 4 lat
W USA jest blisko 35 000 firm oferujących artykuły reklamowe, generujących 18,5 biliona dolarów przychodów rocznie i zatrudniających więcej niż 500 000 osób
Pierwszy produkt reklamowy z nadrukiem został wprowadzony na rynek w 1789 roku, kiedy to George Washington użył buttona („commemorative buttons” – buttony okolicznościowe) w swojej kampanii prezydenckiej
83% klientów może przywołać reklamodawcę, od którego pochodzi produkt promocyjny, podczas gdy mniej niż 7% konsumentów może przywołać nazwę reklamodawcy po obejrzeniu reklamy w telewizji
20% pytanych deklaruje, że kupiłoby produkt od reklamodawcy po otrzymaniu produktu reklamowego
8 na 10 osób lubi otrzymywać produkty promocyjne, natomiast 7 z 10 osób uznaje reklamy online jako denerwujące
50% ludzi nigdy nie użyło funkcji kalendarza w telefonie, lecz tego na ścianie czy biurku
61,4% kalendarzy w domu i 76% w biznesie są nadal narzędziem reklamowym
87% użytkowników produktu promocyjnego pamięta biznes, z którego ten produkt pochodzi
8 z 10 ankietowanych posiada od 1 do 10 artykułów reklamowych
Tylko 1 z 5 badanych osób wyrzuciłaby niechciany produkt reklamowy
35% procent amerykańskich konsumentów posiada torbę reklamową
48% konsumentów chciałoby otrzymywać produkty promocyjne częściej
Konsumenci są wierni i trzymają się danego gadżetu przez okres ok. 7 miesięcy
69% konsumentów zdobyłoby dany produkt promocyjny, jeśli uznałoby go za użyteczny produkt
63% badanych konsumentów przekazuje dalej produkt reklamowy, jeśli nie chce go zatrzymać
89% badanych może przywołać z pamięci firmę, z której otrzymało produkt w przeciągu 2 ostatnich lat
91% konsumentów ma przynajmniej jeden gadżet reklamowy w kuchni, 74% ma przynajmniej jeden w miejscu pracy, a 55% ma przynajmniej jeden w sypialni
77% badanych twierdzi, że użyteczność produktu promocyjnego jest głównym powodem, by go zatrzymać, najwyżej w tym rankingu znalazły się produkty mające zapewniać bezpieczeństwo i zdrowie, gadżety komputerowe oraz artykuły piśmienne
Pięciu topowych klientów kupujących artykuły reklamowe to klienci z branż takich jak: edukacja, finanse, organizacje non profit, służba zdrowia oraz budownictwo
Pierwsze targi w branży reklamowej odbyły się w 1914 roku z 32 wystawcami
Kobiety są w posiadaniu raczej toreb, artykułów piśmiennych czy kalendarzy, natomiast mężczyźni wolą koszulki czy czapki
Obrandowane kubki są w szczególności bardziej efektywną reklamą niż spot w radio czy w telewizji – 57% ludzi jest w stanie przywołać sobie nazwę reklamodawcy właśnie po kubku, w porównaniu tylko 32% z radio, a 28% z telewizji
Dodanie produktu promocyjnego do zróżnicowanej oferty medialnej daje efektywny wzrost w porównaniu z innymi mediami bez tego produktu – aż do 44%
JAKOŚĆ I UŻYTECZNOŚĆ
Rynek reklamowy z roku na rok doświadcza zmian i wartością, która w ostatnich latach jest doceniana, jest jakość odzwierciedlana daną marką. W związku z tym firmy mają też większe budżety reklamowe na produkty reklamowe, by stworzyć produkt użyteczny, wysokiej jakości i trwały. Również produkty reklamowe, które są przyjazne środowisku, sprawiają, że ludzie czują się lepiej – 45% osób wyraża bardziej korzystną opinię o reklamodawcy, jeśli otrzymuje ekoprodukt. Opakowanie i prezentacja całości produktu również ma znaczenie, tak jak i jego użyteczność, która będzie zawsze kluczowym czynnikiem – 87% klientów uznało, że zatrzymałoby promocyjny power bank, ponieważ jest użyteczny, a 60% przyznało, że zrobiłoby biznes z reklamodawcą, który dał im power bank. Należy pamiętać, że by produkty reklamowe były efektywnym narzędziem, powinny być przemyślane, nie na last minute – powinny być częścią całościowej strategii marketingowej.
Dane USA; na podstawie opinii osób, artykułów i statystyk
www.sageworld.com; www.brandspiritblog.com; www.godelta.com
Justyna Lisek – materiał pochodzi z 59 wydania Gifts Journal Polska